"Při dovozu ojetého automobilu nebude vyžadován žádný limit pro stáří vozidla. Předpokladem však je, že takový vůz už má příslušné národní typové schválení," uvedla v úterý mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Podle ní jde o naprostou většinu vozidel v provozu. Odpadne tak dosavadní požadavek, aby dovážená osobní vozidla a motocykly nebyly starší osmi let a aby nákladní vozy a autobusy nebyly starší pěti let. Pokud však u automobilu nebude možné prokázat typové schválení, budou se na něj vztahovat dosavadní limity.

Ministerstvo dopravy muselo změnou zákona reagovat na postoj Evropské komise. Podle té bylo dosavadní omezení stáří vozidel v rozporu s požadavkem na volný pohyb zboží. ČR, ve které v posledních letech převyšuje dovoz ojetin prodej nových aut, však dosud byla zásadně proti. Požadavkem na věkový limit dovážených vozidel chtělo ministerstvo dopravy chránit životní prostředí.

Ministerstvo se neobává zahlcení silnic starými auty

"Abychom se vyhnuli sankci, která by mohla dosáhnout i několika desítek miliónů korun, vyhověli jsme žádostem Evropské komise a změnili příslušnou legislativu," dodala Žižková. Dodal: "Ministerstvo dopravy se nedomnívá, že tato změna pravidel bude mít zásadní vliv na český trh s ojetými vozidly, neboť tento trh je v současné době relativně nasycen," uvedla.

Loni se v tuzemsku prodalo 127 376 nových osobních automobilů a bylo dovezeno 140 889 ojetých aut. Zatímco prodej nových stoupl jen o jedno procento, dovoz ojetin se zvýšil téměř o 17 procent. [celá zpráva]