Regulace tak ohrožuje konkurenceschopnost této klíčové evropské aktivity v době, kdy čelí stále silnější soutěži ze zámoří, stěžuje si šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač.

Jako příklad uvádí návrh nového návrhu zákona o zpřísnění limitů na emise z automobilů (Euro5), který je podle něj uspěchaný a škodlivý. ACEA je ochotna se smířit se zpřísněním limitů na emise oxidů dusíku ze vznětových motorů, je ochotna montovat do těchto aut filtry na lapání znečišťujících částic. Tvrdší limity na oxidy dusíku u benzínových motorů jí však připadají jako zbytečné šikanování.

Průměrné stáří aut je šestnáct let

Problémem nejsou nové automobily, ale stará auta. Místo toho, aby zde byla snaha dostat staré znečišťující vozy ze silnic, se dělá všechno pro to, aby nová auta byla co nejdražší a lidé jezdili co nejdéle těmi starými," stěžuje si Hodač.

Upozorňuje, že průměrně dnes v Evropě jezdí jedno auto 16 let. "O to se však nikdo nestará. Stejně jako nikoho neznepokojují emise z lodí, z letadel nebo například z mopedů, které klesají mnohem pomaleji než u aut." Hodačovy výtky nepadají v EK na úrodnou půdu. "Návrh nařízení Euro5 je výsledkem rozsáhlých konzultací s automobilkami, je to vyvážený kompromis. Mnozí nám vyčítají, že jsme nešli ještě dál," reagoval Gregor Kreuzhuber, mluvčí místopředsedy komise Güntera Verheugena.

Předpověděl, že nové normy vstoupí v platnost v letech 2008-9, a usoudil, že průmyslu stačí na jejich zavedení 18 měsíců.

Na vývoj krátká doba

Hodač ovšem namítá, že rok a půl je příliš krátká doba na změny parametrů motorů, a žádá dvojnásobek, tedy 36 měsíců, nebo jistotu, že nové normy nebudou platit dřív než v roce 2010. "Minulé nařízení Euro3 platí od roku 2000, to stávající Euro4 od loňska. Podniky potřebují aspoň pět let na to, aby obměnily modely. Jinak je to prodělečná činnost," zdůrazňuje.

Nároky na kvalitu motorů rychle rostou

EK navrhla pokles pevných částic vypouštěných z dieselových motorů o 80 procent díky nové generaci filtrů, oxidů dusíku ze stejných motorů o 20 procent a z benzínových motorů také. Nechce krom toho čekat na zavedení nových norem celých pět let, ale jen tři až čtyři roky, a okamžitě navázat dalším zpřísněním (Euro6).

Podle Hodače vede tento tlak k prodražování výroby, aniž by měl výraznější dopad na životní prostředí. Přičtou-li se k tomu stále tvrdší požadavky na bezpečnost vozidel, může evropská regulace průmysl podstatně poškodit. Šéf ACEA si myslí, že vláda ČR jako největšího výrobce aut v EU v přepočtu na hlavu by měla být ještě aktivnější v obraně tohoto sektoru; pasivitu vyčítá slovenské vládě.

Podle EK nejsou jeho obavy na místě. "Pro evropský automobilový průmysl je pouze jedna budoucnost - že se stane vůdčí silou ve výrobě ekologicky čistých aut špičkové kvality. Inovovat a vylepšovat je jeho povinností a EU v tom bude pomáhat," řekl Kreuzhuber.

Popřel, že by EK nebyla citlivá na argumenty ACEA; je si podle něj vědoma, že automobilky nemohou nést celé břemeno a že regulace se musí dotknout i dalších oblastí, například řízení dopravních toků.