V případě provinění korejských politických a podnikatelských špiček soudy totiž většinou vynesou přísný rozsudek a viník je i společensky zostouzen, ale nakonec je jeho trest výrazně zmírněn a zpravidla i zcela zrušen s ohledem na jeho dřívější zásluhy pro stát.

Například i zesnulý otec Čong Mong-kua, zakladatel firmy Hyundai Čong Ču-jong, byl v roce 1996 společně se zakladateli společností Daewoo a Samsung odsouzen k mnoha letům odnětí svobody za korupci. Jejich tresty ale byly nakonec s přihlédnutím k jejich zásluhám o rozvoj národního hospodářství změněny na podmíněné.

Dva jihokorejští prezidenti, kteří od těchto podnikatelů přijali úplatky ve výši přes 600 miliónů dolarů (zhruba 13,3 miliardy Kč) a byli za korupci a krvavé potlačení dřívějších protivládních demonstrací odsouzeni k trestu smrti, byli nakonec rovněž osvobozeni.

Hrozí otřes celé korejské ekonomiky

Prokurátor Če Tong-uk už den před zatčením Čonga prohlásil, že při požadavku na výši trestu bude státní zástupce brát v úvahu národní zájmy. Také korejská vláda je ve svých komentářích Čongovy kauzy opatrná.

"Poslední věc, kterou by vláda chtěla udělat, je nést odpovědnost za kompromitování úspěchu automobilky Hyundai - jednoho z hlavních pilířů desáté největší ekonomiky světa," uvedl známý americký zpravodaj v Soulu Donald Kirk.

Větší otřesy v Hyundai by totiž mohly poškodit celou jihokorejskou ekonomiku. Automobilka je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi a váže na sebe rozsáhlý řetězec lokálních dodavatelských firem. Korupční aféra už tak otřásla důvěrou světových investorů v jihokorejské podnikatelské prostředí a řídící složky tamních firem.

Liší se firemní kultura

Poslední události kolem zatčení Čonga potvrzují, že firemní kultura ve východní Asii se velmi liší od západoevropské či americké. Vychází z konfuciánských tradic, které ctí postavení staršího a především výše postaveného člověka v konkrétní firmě a ve společnosti vůbec. Kdo je na vrcholu pyramidy, má takřka neomezenou moc.

Podle informací korejských analytiků může Čong pohodlně řídit automobilku na dálku z vězení. Podle nich je ale možné, že posvětí zahájení stavebních prací v Nošovicích až poté, co se ocitne na svobodě. Harmonogram výstavby nošovické továrny se však podle expertů příliš nezpozdí.