Hlavní obsah

V ČR se postaví dalších 13 nákupních komplexů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ačkoliv se může zdát, že Česko je už nyní zahlceno obrovskými nákupními centry, do konce roku 2007 se postaví dalších 13 nových. V přepočtu plochy nákupních center na obyvatele by se tak mělo Česko přiblížit průměru Evropské unie. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Článek

V ČR se stále staví obrovské nákupní komplexy. Letos zatím bylo otevřeno nové nákupní centrum NovoPlaza v Praze 4 a třetí fáze Obchodního centra Letňany, které je s plochou 125 000 metrů čtverečních největším nákupním centrem v zemi.

"Díky nim je nyní český průměr 139 metrů čtverečních moderní nákupní plochy na tisíc obyvatel. Do konce roku očekáváme ještě otevření centra Šestka na Praze 6, rekonstrukci Prioru v Ostravě a v Českých Budějovicích roste nové centrum Mercury Center," uvedl Karel Zeman z Cushman & Wakefield.

Například loni bylo v tuzemsku otevřeno šest velkých nákupních středisek, což je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha nejvíce v historii země. Zatímco dříve nákupní centra vyrůstala na okrajích měst, nyní se staví ve stále větší blízkosti městských center.

Nákupní centra si stěžují na málo zákazníků

Rostoucí počet nákupních center má však nepříznivý vliv na jejich návštěvnost. Někteří z nájemců prodejen v obchodních centrech si v poslední době začínají stěžovat, že zákazníků není tolik, kolik majitelé těchto center slibovali. Obchodníci kvůli tomu odmítají platit nájem a první spory již začal řešit rozhodčí soud při Hospodářské komoře.

"Zcela rozhodující pro úspěch nákupního centra je jeho lokalita - hustě obydlená zóna s výborným dopravním spojením veřejnou i soukromou dopravou s možností parkování. Důležitou roli hraje také správný mix obchodníků. Developeři se snaží nabídku zatraktivnit, takže běžnou součástí center se tak v posledních letech stal např. bazén či kino," upozornil Zeman.

Přehled největších nákupních center v ČR
rok otevřenínázevmístoplocha v metrech čtverečníchdeveloper
1998Avion Shopping ParkPraha 556 000Inter Ikea Centre CR
2001Nový SmíchovPraha558 000Klepierre (Segece)
2002Metropole ZličínPraha 555 000Portland Trust
2002Europark ŠtěrboholyPraha 1030 000Interspar
1999/2002/2006Tesco LetňanyPraha 9125 000Tesco
2003Shopping Centre Carrefour StodůlkyPraha 532 000Carrefour
2003Černý MostPraha 937 000Rodamco Europe
2005ChodovPraha 455 000Rodamco Europe
2005Galerie ButovicePraha 537.000ING Reale Estate
2005OKC EdenPraha 1032 105Carrefour
1998Avion Shopping Park BrnoBrno44 919Inter Ikea Centre
1998Borska polePlzeň38 797Kadran
1999Olympia BrnoBrno55 700TriStannifer Management
2001Avion Shopping Park OstravaOstrava63 000Inter Ikea Centre
2004Centro ZlínZlín36 016Discovery Group
2004OlympiaVelký Týnec30 900AM development
2004 OlympiaOlomoucOlomouc31.000AM development
2004Olympia PlzeňPlzeň32 900AM development
2005Vaňkovka BrnoBrno37 000ECE Grupe
Zdroj: společnost DTZ

Anketa

Nakupujete rádi ve velkých nákupních centrech?
Ano, je tam velký výběr a vše na jednom místě
73,7 %
Ne, nelíbí se mi a zboží je tam předražené
26,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1583 čtenářů.

V roce 2007 se v ČR předpokládá otevření např. těchto nákupních center:

  • Palladium v centru Prahy
  • City Centre v Mostě
  • Bondy Centrum v Mladé Boleslavi
  • Palace v Pardubicích
  • Galerie Fénix v Praze
  • Centrum Palmovka v Praze

Reklama

Výběr článků

Načítám