Hlavní obsah

Se stavbou dálnice přes České středohoří se nezačne ani letos

– ÚSTÍ NAD LABEM

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nezískalo ještě dvě potřebná povolení k zahájení výstavby úseku dálnice D8 přes České středohoří. Zdržení způsobily spory s ekologickými sdruženími. Obyvatelům obcí mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi tak budou muset čelit výraznému nárůstu dopravy, který bude souviset se zprovozněním trasy dálnice z Ústí do Drážďan koncem letošního roku.

Článek

Po uvedení do provozu trasy z Ústí do Německa tak budou moci řidiči moci jet celou cestu z Prahy do Drážďan po dálnici s výjimkou zhruba 17 kilometrového úseku v Českém středohoří. ŘSD už na tuto trasu získalo pravomocné územní rozhodnutí. "Chybí nám dvě poslední rozhodnutí kvůli ochraně životního prostředí. Příští rok bychom mohli požádat o stavební povolení a doufám, že i začít," řekl v pátek ředitel ŘSD Petr Laušman.

Stavbu zdržují soudy s ekology

Zahájení stavby už několikrát oddálily soudní spory s ekologickými sdruženími. Podle Miroslava Patrika ze sdružení Děti Země podali ochránci přírody podali dvě stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu a jednu žalobu proti ministerstvu životního prostředí.

Mezi Lovosicemi, kde nyní dálnice končí, a Ústím by měly být dva krátké tunely a most. Děti Země trvají na tom, aby přes České středohoří vedl 3,5 kilometru dlouhý tunel Kubačka.

Zatímco ředitel Laušman odhaduje otevření sporného úseku v roce 2009, podle Dětí Země to bude o rok později.

Mezitím ale bude provoz na dálnici D8 kvůli chybějícímu úseku přes České středohoří výrazně omezen. "Pokusíme se, aby kamiony přejížděly hranice na D8 pouze v jednom směru," uvedl Laušman. ŘSD také podle něho v současnosti opravuje komunikace, které budou po otevření přeshraničního úseku nejvíce zatíženy. "Doufáme, že se dohodneme s krajskou samosprávou na rozprostření dopravy na dvě silnice," dodal Laušman.

Úsek k německé hranici už v prosinci

ŘSD slibuje, že úsek z Ústí k česko-německé státní hranici zprovozní letos v prosinci. "I přes dlouhou zimu termín dodržíme," uvedl Pavel Lány z ŘSD. Od června 2004 pracuje na stavbě průběžně 1600 až 2200 lidí. Náklady na 23,5 kilometru dlouhý úsek jsou 19 miliard korun.

Výstavba dálnice přes Krušné hory je podle odborníků jednou z nejsložitějších v České republice. Staví se na výsypkách a poddolovaném území. Převýšení z Ústí k hranicím je 500 metrů. Na trase je 33 mostů a dva tunely, z nichž jeden je nejdelším dálničním tunelem v ČR.

V prosinci bude také dálnice na německé straně

Zástupci německé strany v pátek prohlásili, že také oni dodrží prosincový termín zprovoznění dálnice A17 z Drážďan k hranicím. V Německu bude dálnice dlouhá 45 kilometrů. Trasa z Drážďan do Pirny je již rok v provozu. Náklady na německé straně jsou 680 miliónů eur, tedy asi 20,4 miliardy korun.

Reklama

Související články

Dokončení dálnice D8 se ještě více opozdí

Dálnici D8 (Praha-Ústí nad Labem-Krásný Les) nelze na hranicích propojit s německou dálnicí A17 už v roce 2005, jak stanoví mezivládní dohoda. K tomuto závěru...

Výběr článků

Načítám