Celkový podíl přetížených vozidel je podle Laušmana jen půl procenta, ale přetížené jednotlivé nápravy má téměř 12 procent kamiónů. Podle generálního tajemníka sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Špryňara vozidla přetěžují zejména vnitrostátní dopravci. V mezinárodní dopravě si to naopak dopravci většinou nedovolí.

ŘSD chce proto více spolupracovat s Generálním ředitelstvím cel při kontrolách kamiónů. Oba úřady by měly v dohledné době podepsat memorandum, které zajistí součinnost při kontrolách. ŘSD by mělo celníkům například vyčlenit na dálnicích místa vhodná ke kontrolám a vážení kamiónů.

Celní správa nejčastěji kontroluje dodržování povinných dob řízení a odpočinku, přepravu nebezpečných věcí, dálničních kuponů a přepravních povolení a dalších. Celníci rovněž kontrolují zboží podléhající spotřební dani či převoz omamných látek.

Za první rok členství v EU se provoz kamiónů na českých silnicích zvýšil o polovinu. Hranice tehdy přejíždělo asi 800 000 kamiónů měsíčně. Letos by měla intenzita kamiónové dopravy růst podobně jako jinde v Evropě, tedy o pět až šest procent ročně.