Prokuratura o vydání zatykače soud požádala ve čtvrtek kvůli podezření, že ředitel automobilky zpronevěřil podnikové peníze a vytvářel tajné fondy, z nichž firma uplácela politiky a další vlivné lidi. Vyšetřovatelé šéfa podezírají, že zpronevěřil asi 100 miliard wonů (2,4 mld. Kč). Celková škoda, kterou Čong měl automobilce způsobit, by mohla dosáhnout až 300 miliard wonů (7,2 mld. Kč). Manažer je proto podezřelý rovněž ze zneužití důvěry, řekl mluvčí prokuratury Kang Čan-u.

"Místopředseda a výkonný ředitel Kim Tong-čin převezme úplnou zodpovědnost a dohled nad fungováním společnosti Hyundai Motor," sdělil mluvčí automobilky Oles Gadacz.

Hyundai plánuje výstavbu závodu v ČR, do něhož chce investovat až miliardu eur (až 29 miliard Kč). Vyšetřování nejvyššího vedení firmy ale podle korejských médií může začátek stavby oddálit. [celá zpráva]

"Veškerá činnost firmy na domácím trhu i v zahraničí, prodejní aktivity, výzkum a vývoj nejsou dnešním rozhodnutím dotčeny, a budou pokračovat jako doposud," dodal Gadacz.

Není jasné, koho lobbisté upláceli

Prokuratura už v březnu provedla razii ve třech součástech skupiny Hyundai, včetně dceřiné automobilky Kia Motors. Vyšetřovatelé už zjistili, že šéfové podniku peníze z černých fondů využívali prostřednictvím nejméně dvou lobbistů, kteří měli zajistit přízeň vládních úředníků a větší zakázky pro Hyundai.

Oba lobbisté byli zadrženi a jsou obviněni mimo jiné z přijímání úplatků výměnou za sliby, že skupině Hyundai pomohou získat stavební povolení a další výhody. Zatím však není jasné, zda tito lobbisté upláceli také vládní úředníky.

Prokuratura bude pokračovat ve vyšetřování ředitele automobilky Kia Čong Ui-suna, jímž je syn šéfa automobilky Hyundai. Na rozdíl od Čonga staršího u tohoto manažera ale neusilují o vydání zatykače a uvěznění.

Na Slovensku už Kia začala vyrábět

Společnost Kia zahájila v těchto dnech ve svém závodě u Žiliny zkušební výrobu. Do konce roku 2006 by měla být spuštěna sériová výroba automobilů.

"Zahájili jsme výrobu za stejných podmínek jako při sériové výrobě. Potřebujeme zjistit problémy, které je potřeba odstranit do spuštění ostré sériové výroby," uvedl pro deník Pravda prezident Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae.

Zaměstnanci už v rámci zkušební výroby smontovali několik automobilů většinou z dovezených dílů. "Předpokládáme, že první auto, které bude kompletně postavené v žilinské fabrice bude vyrobeno v průběhu května," vedl mluvčí závodu Kia u Žiliny Dušan Dvořák. Na plnou výrobu 300 000 automobilů ročně naběhne fabrika do konce roku 2007.

Podle Dvořáka korupční skandál a vydání zatykače na šéfa koncernu Hyundai/Kia v Koreji nemá žádný vliv na zahájení výroby v Žilině. Kia investuje na Slovensku miliardu eur a zaměstná tři tisíce lidí. V současnosti už v závodě pracuje 1200 lidí.