V zemi, kde se hromadná doprava užívá minimálně a na velké vzdálenosti lidé cestují letadly, to pro některé rodiny znamená ekonomický kolaps. "Do práce jezdím každý den zhruba 70 mil (113 km), na pět pracovních dní potřebuji plnou nádrž a to mě teď přijde na 70 dolarů (1600 Kč)," stěžuje si Erin Drickeyová, učitelka základní školy v Severní Karolíně.

Měsíčně nechá u benzínky přes 300 dolarů, šestinu čistého měsíčního příjmu. V Pensylvánii a Filadelfii lidé začali zmatkovat natolik, že u některých stanic vykoupili všechen benzín. Ve frontě se čeká až 24 hodin. Do práce se zde bez auta většina lidí nedostane, stejně jako děti na své odpolední zájmové aktivity, na které je téměř vždy musí vozit rodiče.

Někteří dávají věci do zastaváren

CNN odvysílala reportáž o lidech, kteří dokonce dávali své věci do zastaváren, aby měli na benzín a vůbec mohli jet do práce. V Kalifornii se prodával galon (necelé čtyři litry) za čtyři dolary (92 Kč), což je o sto procent víc než před čtyřmi lety.

Prezident George W. Bush o víkendu Američany varoval, že musí počítat s vyššími cenami i během letní sezóny, kdy jsou zvyklí jezdit nejvíc. "Američané musí pochopit, že to, co se děje na různých místech ve světě, ovlivňuje ceny, za které benzín kupujeme tady," prohlásil s tím, že jeho vláda nemůže situaci v krátkodobém výhledu nijak podstatně ovlivnit.

"Jde-li o ropu, máme skutečný problém. Jsme na ní příliš závislí," řekl. Na vině je podle jeho slov i omezená kapacita amerických rafinérií. Čelní zákonodárci zároveň vyzvali vládu k dohledu nad tím, aby ze situace netěžily velké ropné koncerny. Pobouření vyvolala zpráva, že odcházející šéf Exxon Mobil dostal odstupné 400 miliónů dolarů (9,2 mld. Kč).

Ke své neradostné prognóze si Bush vybral kalifornskou firmu vyvíjející vozidlo na vodíkový pohon, jemuž patří budoucnost. Než se však začnou uskutečňovat plány alternativních zdrojů pohonných hmot, budou pro Američany rostoucí ceny velmi bolestivé.

Velké vozy jsou téměř neprodejné

"Máme dvě velká SUV (luxusní terénní vozidla), a teď se jich snažíme zbavit, protože to finančně nezvládáme," popisuje situaci floridský obchodník Todd Morrison. Velká auta dnes nechce nikdo kupovat, a to ani za méně než poloviční cenu.

S invazí úsporných korejských a japonských vozů začínají americké automobilky těžce krvácet. Například americké automobilce Ford klesly v prvním čtvrtletí letošního roku prudce zisky. [celá zpráva]

Na delší vzdálenosti jezdili autobusem donedávna jen lidé z nejnižších sociálních vrstev. Dnes pasažérů stále přibývá, a nejsou to zdaleka jen ti nejchudší.

Nejvíc na situaci nyní vydělá ten, kdo začne v některých městech provozovat hromadnou dopravu, tak jak to je známé třeba v New Yorku či Washingtonu. Mnoho Američanů si zatím neumí představit cestu do práce autobusem. Situace je ale k tomu patrně donutí.