Hlavní obsah

Na dráze vypukne cenová válka mezi dopravci

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cestující se budou moci už v příštím roce na některých vnitrostátních tratích rozhodovat, jestli pojedou rychlíkem Českých drah (ČD), nebo expresem soukromého dopravce. Pokud například na trati Praha-Ostrava nepojedou pendolinem, ale rychlíkem firmy Railtrans, budou v Ostravě sice o dvacet minut později, ale ušetří 250 korun.

Článek

Podle ministerstva dopravy (MD) taková konkurence přinese nejen lacinější jízdné, ale i lepší služby. V pendolinu je základní jízdné ve druhé třídě 500 korun a v první 600 Kč, ale Railtrans ho chce v rychlících RT Express nabídnout za 250 Kč. Oznámil to médiím v souvislosti s přípravou nového jízdního řádu.

Na otázku Práva, zda se dráhy této konkurence nebojí, odpověděl včera tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj: "Obavy nepociťujeme. Není ještě jisté, zda Railtrans svůj záměr skutečně zrealizuje. A pokud ano, budeme mu schopni konkurovat i cenově."

Mluvčí připomněl, že ČD již dnes nabízejí spojení Prahy s Ostravou za cenu od 250 korun. Tolik zaplatí cestující, kteří jsou držiteli kilometrické banky, karty Z (například 260 Kč za přepravu rychlíkem Ostravan), či studenti dojíždějící pendolinem na vysoké školy (250 Kč).

"Větším konkurentem než pro pendolino bude RT Express pro autobusové dopravce. Jde o podobnou úlohu, jakou v letecké dopravě plní nízkonákladové aerolinky. Myslím, že to bude znamenat přetažení i posledního zbytku cestujících z dálkové autobusové dopravy na železnici. A z toho později mohou těžit i ČD," prohlásil Ondrůj.

Bez státních dotací

Na dotaz, zda česká legislativa nebrání vstupu Railtransu a jiných soukromých dopravců do rychlíkové přepravy, ujistil náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek: "Nebrání. Když má dopravce licenci, může provozovat jakoukoli železniční dopravu kdekoli v ČR. Podmínkou je pouze přidělení kapacity od Správy železniční dopravní cesty."

V případě, že Railtrans svůj úmysl uskuteční, bude ovšem podnikat plně na své riziko. Nebude totiž moci počítat se státními dotacemi za objednanou osobní dopravu. Stejně jsou na tom ČD s vlaky EuroCity, InterCity a Pendolino. Naopak vítěz výběrového řízení, které letos vyhlásilo ministerstvo dopravy, bude provozovat státem objednané vlaky, a pokryje se mu tedy prokazatelná ztráta.

Licenci má v ČR již sedmnáct dopravců

Kromě ČD, které jsou akciovou společností se stoprocentním podílem státu, má v Česku na provozování železniční dopravy licenci šestnáct soukromých firem. Ty dosud licenci využívaly pouze na regionálních tratích. Teď se začínají zajímat i o celostátní tratě.

"Jde o první vlaštovky, ale do budoucna to ani v ČR nebude nic mimořádného," je přesvědčen Kocourek.

Liberalizaci osobní železniční dopravy podporuje Evropská unie. V souladu s touto strategií byl vyhlášen zmíněný tendr na provozování rychlíků na tratích Plzeň-Most a Pardubice-Liberec. Přihlásily se do něj České dráhy a soukromé společnosti Viamont a Connex. Pod tlakem konkurence obdrželo ministerstvo již v prvním kole až o pětinu výhodnější cenové nabídky, než byla ta původní od ČD.

"V nabídkách byly velké rozdíly. Proto jsme se rozhodli uspořádat ještě druhé kolo, které ještě probíhá. Vítěz požádá SŽDC o přidělení potřebné kapacity," informoval Kocourek.

Provozovat rychlíkovou dopravu na zmíněných dvou tratích bude vítěz tendru zatím pouze jeden rok. Od letošního 10. prosince do 8. prosince 2007, tedy v době platnosti příštího jízdního řádu ČD. Pilotní projekt bude potom vyhodnocen, a na jeho základě by se měl liberalizovat provoz i na dalších dálkových trasách.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám