"Analýzy několika nezávislých právních kanceláří dospěly k závěru, že mohl být spáchán trestný čin. Smlouvy byly pro ČD uzavřeny nevýhodně,! řekl mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Řídícímu výboru drah žalobu doporučil v úterý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). [celá zpráva]

Podle dřívějšího vyjádření drah nastaly chyby v roce 1995 při uzavírání smluv a v dalších letech, kdy se uzavíraly dodatky smluv. Vlaky byly nakonec dodány s velkým zpožděním. za tu dobu podražily a firma jich tak za stejnou sumu místo deseti dostala sedm.

Škody podniku vznikly i údajně předimenzovaným pořízením náhradních dílů za neúměrně vysoké ceny. Pro ČD byly ve smlouvách také nevýhodně stanoveny limity kompenzací v případě neplnění závazků ze strany výrobce.

Zelený nařčení odmítá

Smlouvu o nákupu souprav podepsal tehdejší generální ředitel státních drah Rudolf Mládek, dodatek o dodávce náhradních dílů údajně pozdější ředitel Dalibor Zelený. Ten nařčení, že dodatek smlouvy způsobil podniku škody, odmítl. Podle něho naopak dodatek ušetřil více než 0,5 miliardy korun. Škody podle něho vznikly tím, že současné vedení neodstoupilo od smluv a přebíralo neotestované vlaky. Škoda na image podniku navíc podle Zeleného vznikla ve chvíli, kdy ČD nasadily do provozu s cestujícími neodzkoušené vlaky a ty postihla série poruch, která je nakonec vyřadila z provozu. [celá zpráva]

ČD mají sedm souprav Pendolino za celkem 4,3 miliardy korun. Dalších zhruba 200 miliónů ale zaplatily dráhy za náhradní díly, které nakoupily předem. Záruční lhůta dílů tak vypršela dříve, než skončí záruka vlaků. Dráhy nasadily pendolina do pravidelného provozu podle jízdního řádu od poloviny prosince loňského roku. O jízdu pendolinem je podle ČD velký zájem. [celá zpráva]