"Zprávu ČTÚ nyní důkladně analyzujeme. Řešit budeme i zbylé nedostatky. Zpráva ovšem také zobecňuje zjištění, která mají spíše náhodný charakter. Vznikl tak neoprávněně dojem, že jde o systémové chyby," uvedl tiskový mluvčí ČP Ladislav Vančura.

Pokud jde o konkrétní opatření, od loňského listopadu vydává ČP na vybraných pobočkách uložené zásilky i v neděli a o svátcích. Zkrátila z pěti na tři dny lhůtu, v níž je povinna zajistit dodání zásilky do vlastních rukou.

Kritizované dlouhé čekací doby na poštách začala postupně řešit zaváděním vyvolávacích systémů a univerzálních přepážek. Nakupuje také nové automobily pro doručování objemnějších zásilek.

Česká pošta už nemá monopol

Česká pošta provozuje 3400 poboček a zaměstnává 38 tisíc lidí. V souladu se směrnicí Evropské unie byl od letošního 1. ledna omezen její monopol na přepravu písemných zásilek ze 100 na 50 gramů. Zásilky těžší než 50 gramů nebo dražší než 18 korun tak již může přepravovat nejen ČP, ale i její konkurenti, například firma DHL. Za výhodu, kterou jí dává monopol, musí ČP garantovat dostupnost základních poštovních služeb na území celé ČR.

Kromě toho zajišťuje vyplácení starobních důchodů i evidenci a výběr poplatků za rozhlas a televizi. "Ročně dodáváme ke spokojenosti našich zákazníků 746 miliónů listovních zásilek, přes 23 miliónů balíků a 100 miliónů poukázek," zdůraznil generální ředitel ČP Karel Kratina. Podle něho se některé chyby v činnosti pošty skutečně staly, ale zpráva ČTÚ je nevyvážená, protože hodnotí pouze nedostatky.

Více smyslu pro obchod

Ministryně informatiky Dana Bérová s řadou výhrad ČTÚ souhlasí a nevylučuje ani personální změny v managementu České pošty.

"Je třeba, aby na poštu přišli noví lidé, noví manažeři, kteří nebudou tak úplně těmi tradičními pošťáky, ale budou mít více smyslu pro obchod a pro péči o zákazníka," prohlásila v České televizi Bérová. Jak však připomněl Vančura, ČP se dosud zaměřovala na to, aby veškerou svou činnost i nezbytnou modernizaci zajistila z vlastních zdrojů.

"Nynějším strategickým cílem vedení našeho státního podniku je ale už přeměna České pošty na moderní obchodní a logistickou firmu. Jedním z dílčích kroků je právě změna v přístupu k zákazníkovi," ujistil mluvčí.