Šest ze sedmi odborových organizací, které na ČSA jsou, trvá na tom, aby s nimi byly uzavřeny samostatné kolektivní smlouvy. Naopak management požaduje jedinou smlouvu pro všechny zaměstnance.

Jde také o platy

Zatím naposled jednalo vedení ČSA s odboráři v pondělí, ale bez konkrétního výsledku. Předalo jim návrh dvaatřiceti bodů, jež by kolektivní smlouva měla obsahovat. Odboráři mají možnost další body doplnit, nebo některé vypustit. Podle Kratochvíla je však vzhledem ke specifice jednotlivých profesních skupin v Českých aeroliniích nepřijatelné, aby byla jen jediná kolektivní smlouva.

Piloti rovněž chtějí, aby se jejich platy co nejdříve vyrovnaly s těmi, které pobírají jejich zahraniční kolegové v alianci SkyTeam, jíž jsou České aerolinie členem. Jak Kratochvíl sdělil, v současné době je průměrný měsíční plat pilotů ČSA 91 300 korun. "Není tedy pravda, že již přesáhl stotisícikorunovou hranici," zdůraznil. Vedení ČSA nepovažuje výrazné zvýšení platů v současné situaci za možné.

"Světová letecká doprava se ještě nevzpamatovala z krize a mnohé aerolinky omezují lety a propouštějí piloty. ČSA naopak svůj letecký park i počet destinací rozšiřují. Nemůžeme si ale dovolit výrazný růst mzdových nákladů," řekl už dříve Právu ředitel pro vnější vztahy ČSA Daniel Plovajko.

Odlety letadel se dál zpožďují

Piloti i v tomto týdnu pokračují v protestní akci, kterou zahájili 7. května. Úmyslně zpomalují předletovou přípravu a zpožďují tak odlety letadel. Podle Kratochvíla se od zahájení protestů zpozdilo 78 procent letů ČSA. Na otázku Práva, zda si piloti uvědomují, že způsobují své letecké společnosti škody a cestujícím nepříjemnosti, Kratochvíl odpověděl: "Samozřejmě nás to netěší. Dosud jsme vždy usilovali o to, abychom létali včas a bezpečně. Nynější zpožďování odletů však považujeme za přijatelnější pro cestující, než zastavení provozu. Doufáme, že naše požadavky vedení ČSA co nejdříve splní, abychom mohli s protestní akcí skončit."