Nejčastější dotaz se týkal záruk, že firma dodrží všechny sliby, díky nimž porazila finskou Patrii. Kühnl ujistil, že až se bude v dubnu podepisovat smlouva na vozidla i na 150procentní offsety, americká mateřská firma General Dynamics převezme nad zakázkou garanci. "Jedno bez druhého neexistuje, neplatí," uvedl Kühnl. Jeho slova potvrdil i zástupce Steyru Jan Piskáček: "Ano, to je ověřený fakt."

Ministr připomněl, že z poloviny měla na výběr dodavatele vliv cena, z 35 procent technická kvalita a z 15 procent offsety. V kategorii kvality měl podle ministra nepatrně navrch finský výrobek AMV. Rakušané však trumfovali v ceně, kde chtěli o miliardu méně než konkurent a v nabídce průmyslové spolupráce za 35 miliard korun.

Z toho by mělo být osm miliard offsetů přímých, tj. tolik utrží české firmy, které budou transportéry spoluvyrábět. Kühnl uvedl, že v případě přímé spolupráce je možné procento zvýšit, ale zároveň připustil, že nad některými z nepřímých offsetů visí otazníky.

Elektřina asi neprojde

Rakouská firma např. nabízí, že by zařídila v příštích deseti letech odběr české elektřiny za osm miliard korun. "Myslím, že toto offsetová komise neuzná a oni budou muset přijít s něčím novým," uvedl Kühnl. Plnění offsetů bude pod sankcemi 8,5 procenta z jejich ceny.

Václav Frank z KSČM uvedl, že ČR zaplatí za transportéry v Evropě nejvíc. Kühnl se ohradil tím, že například v Polsku chtěli jen "holou bednu", ale česká armáda žádá plně vybavený stroj. Připomněl, že ve srovnání není přes tři miliardy DPH, které se vrátí do státní kasy.

Místopředsedovi výboru Miloši Titzovi (ČSSD) se nelíbí, že rakouská firma zatím vyrobila pouze dva prototypy a z jejich sestavení vypočítala náklady na výrobu i celoživotní provoz. "Vypočítat cenu ze dvou vozů je sice možné, ale bude to zatíženo velkou chybou."

Podle soc. dem. Radima Turka existuje zpráva vojenského zpravodajství, která upozorňuje na rizika nákupu. "Zkoumali jsme i pozadí tendru, jaký mají účastníci kapitál, zda není například v arabských rukou," řekl ve čtvrtek Právu mluvčí vojenských zpravodajců Ladislav Šticha. Dodal, že upozornili na hypotetická rizika, která nejsou však natolik vážná, aby nešla do podpisu smlouvy odstranit. Podle Kühnla šlo hlavně o ekonomická rizika, jako jsou garance či sankce, a ty již odstranili.

ÚOHS se nevyjádří

Poslanci pak v usnesení ministra vyzvali, aby zajistil maximální procento výroby pro české podniky. Pokud by se mu to nepodařilo, doporučují vládě smlouvu nepodepsat.

O soutěž na transportéry se zajímal na popud finské firmy i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle jeho mluvčího Kristiána Chalupy nelze však očekávat, že o zakázce rozhodnou, protože jde o strategickou zakázku.

"Zákon se nevztahuje na zadávání zakázek, jejichž předmětem je výroba, koupě nebo oprava zbraní, zbraňových systémů, střeliva nebo zabezpečení dalšího vojenského materiálu pro zajištění obrany a bezpečnosti státu," řekl Právu.

ÚOHS obdržel dokumentaci 27. března, a od tohoto data běží třicetidenní lhůta na rozhodnutí.