"Abychom mohli při dnešní omezené kapacitě dráhového systému našeho letiště zvyšovat počty cestujících takovým tempem jako dosud, museli bychom preferovat velká letadla.

To by ale bylo krátkozraké," řekla včera Právu generální ředitelka státního podniku Letiště Praha Hana Černochová. Na dotaz, zda výstavbu ranveje ještě více nezpozdí problémy s výkupem potřebných pozemků, Černochová odpověděla: "Poté, kdy parlament přijal zákon o výstavbě vzletové a přistávací dráhy v Ruzyni, se výkup naopak zrychlil. Letos budeme určitě jednat i s největšími vlastníky pozemků, jako je například Penta. Tu považujeme za důležitého obchodního partnera."

Černochová věří, že je možné se i s velkými vlastníky dohodnout a že tedy nebude nutné využít zmíněného zákona. Ten v krajním případě umožňuje vyvlastnit pozemky v Ruzyni ve veřejném zájmu.

Nová ranvej bude stát až 7 mld. Kč

Nová ranvej si na nákladech vyžádá až sedm miliard korun. Její dokončení se předpokládá v roce 2009. Teprve pak bude možné plně využít také kapacitu nového terminálu Sever 2, jenž byl uveden do provozu letos v lednu. [celá zpráva]  Pak už bude Ruzyně schopna ročně odbavovat přes patnáct miliónů pasažérů.

Teď na jaře se počet destinací, do nichž se létá z Ruzyně, rozšíří již na 117 a počet dopravců z 50 na 57. Novými destinacemi budou Basilej, Bilbao, Milán, Neapol, Nice, Oděsa, Voroněž a pařížské letiště Orly.

Jak v Ruzyni roste počet pasažérů:
rok odbaveno lidí
1991 1 500 000
2002 6 300 000
2003 7 463 000
2004 9 696 400
2005 10 800 000
2006 11 500 000 (plánovaný počet)
Zdroj: Letiště Praha