"Sdružení Mytia bylo oprávněně vyloučeno, když obsahově neprokázalo celý rozsah významných služeb. Společnost Autostrade byla také oprávněně vyloučena, a to z několika důvodů. Ve své nabídce nedoložila např. některé certifikáty, které zadavatel požadoval. Oba vyloučení uchazeči v rozkladovém řízení nově namítali, že reference předložené vybraným uchazečem Kapsch jsou nedostatečné. S tímto názorem se však ÚOHS neztotožnil, " řekl ve středu předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.

Autostrade a Mytia, které podaly úřadu podnět proti vyloučení ze soutěže kvůli formálním nedostatkům, se nyní mohou obrátit na Krajský soud v Brně. Firma Autostrade už si již stěžovala na průběh soutěže u Evropské komise na poskytnutí nepovolené veřejné podpory. Podle Peciny ministerstvo dopravy v tendru neporušilo evropské právo, a proto neočekává, že by při stížnosti firma mohla být úspěšná. Byť v tendru po vyřazení tří nabídek zbyla jediná, bylo podle Peciny řízení transparentní a o veřejné podpoře tak hovořit nelze.

K evropské komisi se nejspíš obrátí také Mytia. Jak bude dál postupovat, se podle generálního ředitele firmy Damovo ze sdružení Mytia Seppa Leimgrubera rozhodne začátkem příštího týdne po prostudování rozhodnutí. Podle zástupce Autostrade Vladimíra Bystrova je rozhodnutí Peciny nešťastné pro české daňové poplatníky, kteří za mýtný systém zaplatí o několik miliard korun víc.

Kapsch o svém vítězství nepochyboval

Kapsch naopak nepochyboval o tom, že úřad tendr potvrdí. "Rozklady a protesty měly pouze jediný cíl - oddálit spuštění projektu a odvést pozornost od nedostatků v nabídkách neúspěšných uchazečů," řekl člen představenstva rakouského Kapsch TrafficCom Erwin Toplak. "Pracujeme na řešení, které by umožnilo spustit systém v maximálním rozsahu od začátku roku 2007," dodal generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Budování systému ale odstartuje až podpis kontraktu ze strany ministerstva dopravy. "Doufáme, že tento krok nyní bude následovat v co nejkratší době," řekl.

Ministr dopravy Milan Šimonovský je připraven podepsat s firmou Kapsch smlouvu o dodávce mýtného systému, jakmile mu antimonopolní úřad doručí úterní rozhodnutí, řekl to ve středu na tiskové konferenci. Ve smlouvě je zakotveno, že Kapsch musí zprovoznit systém od 1. ledna 2007 na všech dálnicích a rychlostních komunikacích, ale také na vybraných silnicích první třídy.

Ministerstvo sice v soutěži požadovalo zavést mýtné ve dvou etapách, od ledna 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací a o rok později na dalších více než 1100 km silnic první třídy. Vítězný Kapsch ale nabídl, že zprovozní naráz obě etapy.

Úřad prošetřoval odvolání společností Autostrade a konsorcia Mytia, které v tendru neuspěly. Ministerstvo dopravy je totiž z formálních důvodů vyřadilo a v soutěži tak zvítězila rakouská společnost Kapsch. Původní rozhodnutí ÚOHS tento výsledek potvrdilo. Oba neúspěšní kandidáti však podali proti verdiktu úřadu rozklad.

Antimonopolní úřad ovšem koncem ledna dospěl k závěru, že soutěž byla regulérní. "Ministerstvo dopravy zákon o veřejných zakázkách neporušilo. Pochybilo pouze tím, že v zákonné lhůtě deseti dnů nevyřídilo námitky jednoho z uchazečů - společnosti Autostrade. Tato chyba však neměla vliv na stanovení pořadí nabídek," zdůvodnil tehdy prvostupňové rozhodnutí ÚOHS Pecina.