"Rádi bychom ale viděli víc vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 i na českých silnicích," uvedl Takae. Z celkového počtu vyrobených aut má každá značka po třetině. Měnit se to nebude ani letos. Loni firma vyrobila 103 819 aut a prodej dosáhl 600 miliónů eur (asi 18 miliard korun).

Největší výrobce aut v Česku, akciová společnost Škoda Auto, loni prodal 492 111 vozů, což byl její nejlepší výsledek v historii. Z toho na export bylo určeno 87 procent. Letos chce firma poprvé překonat půlmiliónovou hranici. Tržby společnosti vzrostly o 14,5 procenta na 187,4 miliardy korun a zisk stoupl o 108 procent na 10,1 miliardy korun.

Mladoboleslavská automobilka, kterou stoprocentně vlastní německý koncern Volkswagen, zaměstnávala na začátku letošního roku 26 742 lidí, což je o šest procent více než na konci roku 2004. Z celkového počtu bylo 22 554 zaměstnanců kmenových a 3 460 zaměstnanců z takzvaného zapůjčeného personálu prostřednictvím různých agentur.

TPCA má nyní 3 000 kmenových zaměstnanců a dalších 150 dočasných zaměstnanců dodaných pracovními agenturami.

Údaje o dvou největších automobilkách v ČR
faktory TPCA Škoda Auto
počet vyvezených loni vozů v procentech 99 87
počet loni prodaných vozů 103 819 492 111
loňské tržby z prodeje v mld. 18 187,4
počet zaměstnanců 3 150 26 742
Zdroj: ČTK

Hyundai TPCA neohrozí

prezident TPCA Satoši Takae se neobává, že by firmu o pracovníky připravila případná investice jihokorejské automobilky Hyundai na severní Moravě, odkud pochází i řada zaměstnanců TPCA. "Je možné, že se tam někdo vrátí, ale teď nedokážu říct, kolik to bude lidí," dodal.

Podařilo se podle něj vyřešit i problémy s byty pro zaměstnance TPCA, i když stavba většiny z nich je ve skluzu. Kolín automobilce předal zatím zhruba 300 z celkového počtu 850 bytů, zbytek by měl být hotov do podzimu.

Investice TPCA v Česku dosáhla 1,3 miliardy eur (asi 40 miliard korun), z toho zhruba polovinu představoval vývoj nového vozu.