Hlavní obsah

Na dopravu má jít ročně 170 miliard

Právo, Jiří Novotný

Na dopravní infrastrukturu České republiky by se mělo ročně vynakládat 170 miliard korun. Vyplývá to z návrhu generálního plánu jejího rozvoje do roku 2013, který vládě předloží ministr dopravy Milan Šimonovský.

Článek

"V současné době návrh prochází připomínkovým řízením. Vláda by ho měla projednat do konce března," sdělil novinářům Šimonovský. Na dotaz Práva, zda je vůbec možné zajistit pro dopravu tolik peněz, ministr odpověděl: "Zdroje jsou reálné. Pokud ovšem bude mít i vláda, která vzejde z červnových voleb, rozvoj dopravy za svou prioritu."

Celkem by za sedm let mělo jít o více než jeden bilión korun. Česku by to umožnilo dostat silniční i železniční síť na úroveň vyspělých zemí západní Evropy.

Generální plán obsahuje několik variant financování. Podle té optimální by se na zmíněných 170 miliardách ročně podílel dvaceti miliardami státní rozpočet. Dalšími zdroji má být navýšení podílu Státního fondu dopravní infrastruktury na výnosech ze spotřební daně z pohonných hmot z devíti na třicet procent a poplatky vybírané za užívání dálnic a silnic.

"Až 30 procent všech potřebných zdrojů by pak měla tvořit účast soukromého kapitálu na výstavbě, údržbě a opravách komunikací," plánuje Šimonovský.

Zkušební provoz již od listopadu

Významným přínosem bude zavedení mýtného na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy. Vybírat se bude od kamiónů o hmotnosti nad dvanáct tun, z čehož se ročně získá kolem dvanácti miliard korun. Od roku 2008 by se však podle Šimonovského mělo mýtné rozšířit na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. To by výnos zvedlo až 24 miliard korun.  

Kvůli stížnostem neúspěšných uchazečů ovšem stále ještě není podepsána smlouva s rakouským Kapschem, jenž vyhrál soutěž na dodavatele systému mýtného pro ČR. Na otázku, zda lze ještě vůbec stihnout, aby mýtné odstartovalo v lednu 2007, Šimonovský odpověděl: "Pokud Úřad pro hospodářskou soutěž rozhodne o rozkladu, který podala konsorcia Autostrade a Mytia do poloviny března, bude to možné zvládnout."  

Když ÚOHS neshledá na postupu ministerstva dopravy žádnou chybu, podepíše Šimonovský neprodleně smlouvu s Kapschem. "Budu přitom trvat na tom, aby dodavatel zajistil, že se v listopadu zahájí zkušební provoz, a hned od 1. ledna 2007 začne vybírat naostro," zdůraznil Šimonovský.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám