Souhrnná hodnota obou kontraktů se pohybuje v řádu stamiliónů korun, sdělil mluvčí Aera Vítězslav Kulich.

Obě dohody navazují na rámcovou smlouvu o pozáruční podpoře provozu letounů L-159 a L-39. Další kontrakty, včetně smlouvy o přeměně čtyř jednomístných letounů L-159 na letouny s dvojím řízením, by podle prezidenta Aera Petra Klimeše měly být uzavřeny nejpozději do poloviny letošního roku.

Smlouva o dodávkách náhradních dílů má tříletou lhůtu platnosti s možností prodloužení. "Výrobce k těmto náhradním dílům dodává i další související služby, dokumentaci a odborné práce," uvedl viceprezident vojenského programu Aera Zdeněk Stuchlík.

Aero je před privatizací

Armáda podepsala s Aerem smlouvu o nákupu 72 strojů L-159 v roce 1997. Všechny letouny měly být dodány do roku 2002, ale tyto podmínky Aero nedodrželo. Stroje dodávalo do roku 2004.

Zbrojovka se snažila najít uplatnění i pro letoun L-159, kromě české armády o něj ale žádná jiná země vážný zájem neprojevila. Podnik už několikrá oznámil, že jedná s některou se zemí, žádná jej ale nakonec nekoupila.

Aero Vodochody čeká privatizace. O letecký podnik se nyní uchází šest firem, které budou soutěžit o stoprocentní podíl a dluhy Aera za více než deset miliard korun. Společnost zaměstnává zhruba 1600 lidí.