"Pokračujeme v nebývalé aktivitě, kdy výstavba probíhá současně na šesti dálničních tazích," zdůraznil na pondělní tiskové konferenci generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Petr Laušman.

Motoristé se po nových úsecích, jež si na nákladech vyžádají celkem 36 miliard korun, poprvé projedou v posledním letošním čtvrtletí.

Mosty propojí Česko s Německem

"Především bude dokončeno dalších 45 kilometrů dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové. K úplnému dotažení této dálnice do krajského města pak budou chybět už jenom čtyři kilometry, kde trasa D11 vede přes pozemky s dosud nevypořádanými vlastnickými vztrahy," informoval Laušman.   

Propojení se konečně dočká i česká a německá dálniční síť. V prosinci totiž stavbaři dokončí 23,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na česko-německou hranici u Petrovic. Tam se D8 mostem spojí s německou A17, budovanou od Drážďan.

Řidiči jedoucí po D8 budou překonávat převýšení až 482 metrů přes Krušné hory. Součástí tohoto dálničního tahu budou dva tunely -Libouchec a dvoukilometrový Panenská, jenž se stane vůbec nejdelší tunelovou stavbou v ČR.

Kompletně bude dokončen obchvat Plzně na dálnici D5. V říjnu se zprovozní zbývajících 3,5 km tohoto obchvatu, na nichž je 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu a 380metrový tunel Valík. A v Rozvadově se rovněž v říjnu dálnice D5 propojí mostem s německou dálnicí A6. Řidiči tak budou moci bez přerušení po dálnicích jet z Prahy až do Mnichova.

Ekologové s dálnicí D8 nesouhlasí

Na dotaz Práva, zda se podařilo definitivně dořešit dlouholeté spory s ekology o průchod dálnice D8 chráněnou krajinnou oblastí České středohoří, odpověděl Laušman: "Z pěti žalob podaných občanskými sdruženími byla jen jedna úspěšná. Přesto nám to ani letos neumožní začít se stavbou celého 16,4 kilometru dlouhého úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Doufám však, že se budeme moci pustit alespoň do některých z jeho částí."

Kromě zmíněných 72 kilometrů, jež budou dokončeny letos, je rozestavěno ještě dalších sto kilometrů nových dálničních úseků. Konkrétně jde o pokračování dálnice D1 v okolí Kroměříže a budování dálnic D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) a D3 z Prahy na hranice s Rakouskem.

Na stavbu a financování některého z úseků D3 mezi Táborem a jihočeskou metropolí bude využito modelu PPP, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Ministerstvo dopravy v nejbližší době vyhlásí výběrové řízení na projektového manažera a ten pak upřesní podmínky pro veřejnou soutěž.

Dálniční síť by měla být rozsáhlá

Podle už schválených záměrů by celá česká dálniční síť měla v budoucnu mít přes tisíc kilometrů a dále 1100 km rychlostních komunikací, z nichž je ale zatím hotovo jen 330 km. K tomu je nutné ještě připočítat 6400 km silnic první třídy a zhruba 50 000 km komunikací nižších tříd.

Obrovským problémem je podle ŘSD dlouhodobé podfinancování oprav a rekonstrukcí vozovek. Do havarijního stavu se dostala už téměř polovina silniční sítě a po letošní zimě děr na vozovkách ještě přibude.

Laušman potvrdil, že na opravy teď budou silničáři žádat od ministerstva dopravy navíc 1,2 miliardy korun. Avšak i to by stačilo jen u záplatování největších výtluků. [celá zpráva].