Pokud tuto akvizici slovenský antimonopolní úřad zakáže, bude to znamenat, že Tesco nebude moci převzit Carrefour ani v České republice.

Jak Novinkám řekl mluvčí slovenského antimonopolního úřadu Miroslav Jurkovič, Slovensko se obrátilo na Evropskou komisi, ta spojení sice povolila, ale slovenský antimonopolní úřad musí ještě prouzkoumat, zda spojení naruší konkurenční prostředí. Komise totiž Slovensko upozornila na možnost negativního ovlivnění konkurence v městech Bratislava, Košice a Žilina.

Carrefour má v Česku jedenáct hypermarketů. Na Slovensku jsou jen čtyři. Na druhou stranu Tesco má na Slovensku s více než třiceti hypermarkety silné postavení, proto slovenský antimonopolní úřad stále rozhoduje, a podle slov Jurkoviče se zatím neví, kdy rozhodnutí padne.

"Společnosti Tesco a Carrefour ohlásily toto sloučení Evropské komisi v Bruselu. Ta umožňuje, aby se jednotlivé státy, kterých se sloučení dotýká, mohly k tomu vyjádřit. Podle našich informací česká strana tuto možnost nevyužila. Slovenský antimonopolní úřad požádal o možnost posuzování tohoto sloučení a jejího dopadu na slovenský trh," uvedl Jurkovič. 

Tesco a Carrefour v ČR a na Slovensku
společnost počet obchodů v ČR počet obchodů v SR
Carrefour 11 4
Tesco 38 30
Zdroj: společnosti

V současnosti slučování v ČR neprobíhá

"V současné době nějaké slučování Tesca s Carrefourem v České republice vůbec neprobíhá. Pokud antimonopolní úřad na Slovensku spojení povolí, tak proces spojování Tesca s Carrefourem bude pomalé a bude probíhat několik měsíců," řekla Novinkám mluvčí společnosti Tesco Jana Matoušková.

Tesco kupuje Carrefoury v Česku i na Slovensku výměnou za svých šest obchodů a dvou obchodních center na Tchaj-wanu. Na Tchaj-wanu koupi povolili.

Vedle převodu obchodních jednotek doplatí Tesco společnosti Carrefour částku ve výši 57,5 milónů euro (asi 1,73 mld. Kč).

V Česku sloučení konkurenci neohrozí

Český antimonopolní úřad i Evropská komise sloučení již v ČR schválily. Podle Evropské komise v ČR transakce konkurenci nenaruší, protože Tesco se nyní se 38 prodejnami stane teprve čtvrtým největším řetězcem.

České pobočce Tesco loni na českém trhu patřila pátá příčka s tržbami kolem 21 miliard korun. Společnost Carrefour zde měla tržby zhruba 11 miliard korun a byla na osmém místě. Za pět let působení na českém a slovenském trhu zde však nikdy nevytvořila zisk. Naopak Tesco za poslední finanční rok zvýšilo zisk v České republice o 20 procent.