Hlavní obsah

O přenos mobilních čísel není velký zájem

Právo, Novinky, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Služba přenositelnosti čísel mobilních telefonů, která v České republice odstartovala 15. ledna, zatím velkou popularitu nezískala. Za první měsíc požádalo o ponechání svého dosavadního čísla při změně operátora pouze několik tisíc lidí.

Článek

"Přenositelnost nespustila výraznější vlnu zákaznické migrace," potvrdil mluvčí Eurotelu Pavel Kaidl.

Všichni tři mobilní operátoři přitom tvrdí, že jsou v získávání nových klientů úspěšní. "Evidujeme několikanásobně vyšší počet žádostí o přenos čísla do své sítě než opačným směrem," uvedl například mluvčí Vodafone Jakub Hrabovský. A Kaidl informoval: "Od obou konkurenčních operátorů přichází do Eurotelu více paušálních zákazníků, než odchází."

Operátoři si za přenesení čísla od přicházejících zákazníků neúčtují buď vůbec nic, nebo jen symbolickou jednu korunu. To však platí jen u tarifních zákazníků. Mezi sebou si operátoři ale za jedno přenesené číslo platí i přes dva tisíce korun.

Vodafone: Regulátor tuto službu podcenil

U pevných telefonů funguje v ČR přenositelnost čísel již tři roky. Zavést ji také pro mobilní telefony uložil operátorům zákon o elektronických komunikacích, jenž nabyl účinnosti loni v květnu.

Na otázku Práva, jaký se předpokládá zájem o tuto službu, odpověděl už dříve generální ředitel T-Mobile Roland Mahler: "Neočekávám, že by v ČR změnilo operátora více než dvě až tři procenta klientů. Nicméně službu jako takovou vítáme. Zákazník z ní bude profitovat a ještě více se přitvrdí konkurenční boj." Když však Sněmovna přenositelnost schvalovala, všichni operátoři proti ní protestovali a tvrdili, že je to služba zbytečná. [celá zpráva]

Podle výkonného ředitele skupiny Vodafone pro dceřiné společnosti Paula Donovana však regulátor, tedy Český telekomunikační úřad, přenositelnost mobilních čísel podcenil.

"Zatímco v Irsku či Velké Británii trvá přenesení čísla pro klienta dvě hodiny, v České republice je to komplikovaná záležitost, která může trvat i týdny. Regulátor proto měl výrazněji působit ve prospěch zákazníků, aby přenositelnost byla skutečným přínosem. A to za současné situace zřejmě nebude," řekl Právu letos v lednu Donovan.

První měsíc fungování přenositelnosti tyto pesimistické předpovědi vcelku potvrdil. Doba přenesení čísla se sice zpravidla nepohybuje v řádu týdnů, ale dnů, mobilní operátoři však připouštějí, že podmínky nebyly příliš dobře nastaveny.

Oživení mohou přinést virtuální operátoři

Určité oživení mohou do přenositelnosti čísel přinést virtuální operátoři, jejichž nástup se teď v ČR chystá. Budou působit v sítích klasických mobilních operátorů a nabízet nižší tarify s tím, že na svá bedra převezmou náklady na získání klientů. Například Unient Communications už oznámila, že komerční provoz spustí v polovině letošního roku. "Nic nebrání tomu, aby virtuální operátoři začali své služby nabízet. Jedinou podmínkou je, že případná dohoda musí být výhodná nejenom pro ně, ale i pro poskytovatele infrastruktury," sdělila mluvčí ministerstva informatiky Klára Volná.

Prosadit se na trhu, kde Eurotel, T-Mobile a Vodafone vykazují už 11,5 miliónu aktivních SIM karet, což je více než obyvatel, bude ovšem pro virtuální operátory velmi obtížné.

Anketa

Uvažujete o změně operátora, když si můžete ponechat své číslo?
Ne, jsem se svým operátorem spokojený/spokojená
73,3 %
Ano, přemýšlím o tom
21,3 %
Už jsem přenositelnosti čísel ke změně využil/a
5,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3246 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám