České dráhy ale tvrdí, že pokud by se pendolina znovu porouchala a firma by pendolina Alstomu vrátila, ani ona, ani Česká republika by neutrpěly žádnou škodu. ČD tvrdí, že může od smlouvy v případě další poruchovosti pendolin odstoupit a má zároveň právo na vrácení peněz.

ČD zatím zaplatily 70 procent za dodané vlaky. Zbytek nezaplatí dřív, než bude prokázána 100procentní spolehlivost pendolin. Zaplacených 70 procent je kryto bankovní zárukou tudíž i tyto finanční prostředky by v případě odstoupení od kontraktu byly vráceny zpět Českým drahám.

Pendolina měla v lednu softwarové problémy a postupně všechny soupravy skončily v depu [celá zpráva]. Zpět do provozu byla nasazena v únoru a cestující o ně mají podle ČD velký zájem [celá zpráva].

ČD chtějí najít viníky špatné smlouvy

České dráhy loni skončily ztrátou 589 miliónů [celá zpráva]. Dozorčí rada ČD se v úterý zabývala forezním auditem. Ten dělala auditorská společnost Deloitte. Chtěla zjistit, kde se při koupi pendolin stala chyba.

Dopravce si na základě tohoto auditu myslí, že při uzavírání smluv o koupi pendolin a v případných dodatcích, mohou být chyby. ČD nyní hledají osoby, které za ně mohou.

Chybou podle ČD bylo například to, že pendolina byla dodána pozdě a pozdě začala také jezdit. Některé součásti a náhradní díly navíc byly neúměrně drahé a málo využité.