"Přestože se dosud nejedná o pravomocné rozhodnutí a dá se předpokládat, že proti němu banka podá takzvaný odpor, je pro žalobce, SOS i ostatní zájemce o vrácení neoprávněně účtovaných poplatků rychlý postup soudu dobrou zprávou," řekla Picková.

Dva klienti podali na ČSOB žalobu na konci ledna. Prvním je člověk, který nárokuje 2345 korun za poplatek za vedení a zrušení účtu, tomuto klientovi ČSOB byl právě ve středu vydán platební rozkaz. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce 4168 korun za poplatek za vedení účtu.

SOS se nelíbí, že ČSOB chce po lidech poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou a takzvaný neadresný poplatek. S bankou se prý chtělo na změně dohodnout mimosoudně. To se však nepovedlo, a na počátku listopadu se proto SOS obrátilo na klienty ČSOB, aby se připojili k plánovanému podání žaloby [celá zpráva].

Banka v listopadu například poplatek za zrušení účtu ve výši 200 korun zrušila.

Zástupci SOS neuvedli, kolik lidí bylo ochotno banku žalovat. Ze zájemců prý spolu s advokátní kanceláří Holec, Zuska & partneři vybrali tyto dva vzorové případy. Podle právníka Petra Holce se ČSOB pokusila zabránit žalobám odstrašující kampaní [celá zpráva].

ČSOB se brání

Podle banky však je vydání platebního rozkazu jen standardním postupem soudu, který je volen v případě, že je žalována peněžitá částka a nesvědčí o možném provinění ústavu. ČSOB prý proti rozhodnutí soudu podá odpor a spor bude pokračovat. Po podání odporu se platební rozkaz automaticky v plném rozsahu zruší a soud zahájí standardní projednávání sporu.

"Samotné vydání platebního rozkazu v žádném případě není potvrzením oprávněnosti nároku, pouze soudy běžně používaným nástrojem, který urychluje řízení v případech, kdy žalovaná strana nemá k nároku výhrady," uvedl mluvčí banky Pavel Hejzlar.

ČSOB tvrdí, že všechny účtované poplatky jsou v pořádku a připomíná, že SOS nesplnilo původní plán hromadné žaloby. "Nikoli mnoho set avizovaných nespokojených klientů, ale dva. Nikoli bezpočet údajně neoprávněných položek, ale najednou jen dvě takové, které jsou či byly účtovány všemi bankami," uvedl v lednu další mluvčí banky Milan Tománek.