Ministr dopravy a senátor KDU-ČSL Milan Šimonovský již při jednání v horní komoře koncem ledna upozornil, že sporná pasáž přestane platit po přijetí stavebního zákona. Poslanecká úprava "zakládá speciální postup a není úplně v souladu s představami, jak by se tato věcná břemena měla řešit," podotkla k novele senátorka Soňa Paukrtová.

Samotná novela počítá s tím, že mýtné na českých dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy budou platit řidiči kamiónů s hmotností nad 12 tun. Dohromady bude pro tahače zpoplatněných 2100 kilometrů dálnic a silnic první třídy.

Vláda chce zavedením mýtného zmírnit nadměrné zatížení dálnic, které trpí zejména mezinárodní kamiónovou dopravou. Zavedení mýtného by mohlo podle Šimonovského přinést do státní pokladny ročně až deset miliard korun. 

Tendr na firmu, která vybuduje zařízení pro vybírání mýtného, vyhrála rakouská společnost Kapsch. Ministr Šimonovský tvrdil, že její nabídka byla pro ČR nejvýhodnější. 

Předlohu má nyní podepsat prezident Václav Klaus.