Vedení VW už uzavřelo dohodu s vlivným s odborovým svazem kováků IG Metall, která předpokládá odchod víc než 13 tisíc zaměstnanců do předčasného důchodu ve věku 58 a půl roku. Čtyři roky jim bude VW vyplácet 65 procent hrubé mzdy bez prémií, o dalších 20 procent se postará státní pokladna. Přitom to nemusí být poslední slovo.

Automobilka, kterou tíží vysoké platy zaměstnanců a zaručené sociální výhody a čelí razantní konkurenci především japonských a francouzských výrobců, nevylučuje, že číslo 13 tisíc nemusí být konečné. "Pokud dojde k další dohodě, může se pohybovat řádově až ve dvojnásobku, možná dosáhne čísla třicet tisíc," citoval list Handelsblatt nejmenovaný manažera VW.

Jak výrobci snižují stavy
automobilka počet lidí
General Motors 30 tisíc
Ford 25 až 30 tisíc
Volkswagen 10 až 30 tisíc
DaimlerChrysler 7500
Zdroj: Právo

Smlouva mezi managementem a odbory u VW z podzimu 2004, které předcházely protesty odborářů, takřka úplně znemožnila snižování stavu zaměstnanců "klasickým" propouštěním. "To, že jsme si nakonec plácli s odbory na předčasných penzích, je řešení, které nejméně bolí obě strany," pochvaloval si šéf firmy Bernd Pischetsrieder.

Nový rok přitom nezačal pro německé automobilky špatně. Audi prodala na světových trzích v lednu 69 400 vozů, o 26,7 procenta víc než ve stejném období loni. Největší skok se Audi podařil v Asii - nárůst 154 procenta. Mercedes-Benz zahájil rok 64 500 prodanými vozy (plus pět procent), přičemž zabodoval v Asii (plus 154 procent), především v Číně -plus 239 procent.

Problémy mají také automobilky General Motors a Ford, které také chystají propouštění svých zaměstnanců a zavírání závodů [celá zpráva].