Lidé podle analýzy podniku odcházejí i od autobusových dopravců a více využívají osobní auta. V loňském roce počet cestujících vlakem klesl o 13 miliónů na 175 miliónů lidí, letos se chtějí dráhy dostat na 180 miliónů pasažérů. To by mělo přinést tržby kolem 5,2 miliardy Kč, tedy zhruba stejně jako loni.

Praha - Brno za 140 Kč

Již od června chce podnik nové cestující přilákat na trase Praha-Brno na jízdenku za jednotnou cenu 140 Kč, což je zhruba deset Kč pod úrovní autobusové jízdenky. Od července dráhy také zlevní zákaznickou kartu Z na polovičních 100 korun, sjednotí dvě kilometrické banky do jedné za 1200 Kč, zavedou zjednodušené skupinové jízdné, které umožní členům skupiny mimo vedoucího poloviční slevu, a namísto nevyužívaných oblastních jízdenek zavedou novou dvoudenní síťovou jízdenku za 580 korun. Ze zhruba 800 na 450 Kč zlevní jízda ve vlaku Manažer z Prahy do Ostravy.

Po zhruba třech měsících chce firma tarifní změny vyhodnotit a zapracovat je do návrhu nového jízdního řádu pro příští rok. Od příštího roku se hovoří o dalších relačních slevách, či zlevnění jízdného na některé vzdálenosti, například do deseti km. Kartu Z podnik rušit nebude.

Kritici zaváděným opatřením vytýkají, že nejsou příliš cílena na určité zákaznické skupiny a že v některých případech se jízda vlakem prodraží. Například kvůli rušené slevě ČD-Tip by mělo stoupnout jízdné pro rodiny s dětmi. "Rodiče s dětmi však budou moci využít skupinovou slevu, která zvýšení jízdného kompenzuje," prohlásil Kousal.

ČD: ztráta půl miliardy

V podnikatelském záměru, který koncem dubna schválila dozorčí rada, podnik v letošním roce počítá se ztrátou z osobní dopravy kolem půl miliardy korun. Firma totiž od státu dostane 6,7 miliardy na dopravní obslužnost namísto 9,5 miliardy, které by odpovídaly počtu vypravovaných vlaků. Část ztráty dráhy smažou tím, že nezaplatí za používání dopravní cesty.

Dráhy se také potýkají se zastaralostí vozového parku. Průměrné stáří osobních vlaků je kolem 25 let a na jeho obnovu podnik ročně vydává jen 600 miliónů Kč, tedy třetinu potřebných prostředků.