Do pátku se na trať mezi Prahu a Ostravu i Prahu, Brno a Břeclav vrátí všech pět vlaků. Rychlovlaky vyřadila v posledních týdnech z provozu softwarová porucha. [celá zpráva]

Podle ředitele firmy Alstom pro Evropu Terence Watsona docházelo k blokaci pomocných měničů vlaku v důsledku selhávajícího čipu. Technici závadu odstranili a již týden se při testovacím provozu problémy neobjevily. Závada podle něho nijak nesouvisela s mrazem.

Do konce února České dráhy zachovají 20procentní slevu na rychlovlaky Pednolino.

V zahraničí pendolina zatím jezdit nebudou

Dráhy původně také počítaly s tím, že do zahraničí nasadí pendolina do konce února. Nyní se podle ředitele Českých drah Josefa Bazaly zdá, že homologaci pro provoz v cizině budou mít až na přelomu dubna a května.

Bazala poznamenal, že návratnost pendolin nebude v horizontu jednoho, dvou nebo pěti let. "Bude se pohybovat kolem deseti až 15 let," řekl s tím, že návratnost závisí na obchodním úspěchu a ceně jízdného.

Důležitý je ale také přístup státu. Například německé dráhy mají provoz srovnatelných vlaků ICE ziskový. Investici do pořízení vlaků ale nemusejí odepisovat. Byly totiž na rozdíl od českých pendolin hrazeny ze státní dotace.

České dráhy budou po výrobci požadovat uhrazení nákladů

Náklady ani škody, které odstavení vlaků způsobilo, zatím České dráhy nevyčíslily. Již dříve ale ředitel Českých drah Josef Bazala i ministr dopravy Milan Šimonovský zmínili, že půjde o jednotky až desítky miliónů korun. Šimonovský dokonce nevyloučil, že by mohly být rychlovlaky vráceny, pokud budou pendolina nadále poruchová.

Penále kolem 90 miliónů korun již dráhy na Alstomu uplatnily, za roční zpoždění nasazení vlaků do provozu kvůli tomu, že motory vlaku ovlivňovaly zabezpečovací zařízení na trati.

České dráhy po dokončení vyčíslení nákladů chtějí požadovat tyto peníze po výrobci - společnosti Alstom, ale také po osobách, které mohly v minulosti zapříčinit pochybení při uzavírání příslušných smluv.