ČOI pak doporučila nedávat pendolina do provozu a radila, aby firma Alstom, výrobce pendolin, vzduchové brzdy vyměnila. Podle Pěkného to ale neznamená, že by problémy s vzduchovými brzdami ohrožovaly bezpečnost cestujících.

"Pokud mám správné informace, tak došlo k dohodě a výrobce pendolina měl toto odstranit a vyměnit tyto brzdové vzduchové válce", řekl na Frekvenci 1 Pěkný. Dále uvedl, že ČOI nekontrolovala software pendolin. Právě díky chybě softwaru přestalo pendolino v lednu jezdit [celá zpráva].

Pendolino od středy bude opět  jezdit

České dráhy  však v úterý uvedly, že pendolino začne mezi Prahou a Ostravou jezdit opět od středy. Dráhy na spoj nasadí první opravenou soupravu, kterou již od firmy Alstom převzaly. Do pátku se na trať mezi Prahu a Ostravu i Prahu, Brno a Břeclav vrátí všech pět vlaků.

Pendolino prý stálo mnohem víc

Každá souprava rychlovlaku Pendolino přišla České dráhy (ČD) na miliardu korun. Tvrdí to předseda největší odborové centrály na železnici Jaromír Dušek. Za sedm souprav dráhy zaplatily 4,3 miliardy korun, další stamilióny korun ale prý stálo testování vlaků, které ČD prováděly samy. Dodatečné stamilióny si vyžádaly úpravy dep, milióny zase úpravy tratí pro testování.

Dalších zhruba 200 miliónů korun zaplatily dráhy za náhradní díly, které nakoupily předem, řekl v úterý Dušek. Záruční lhůta dílů tak vypršela ještě dříve, než skončí záruka vlaků. Navíc tehdejší generální ředitel ČD Dalibor Zelený na jejich úhradu podepsal směnky, což bylo nestandardní, prohlásil Dušek.

Za loňský rok ČD podle Duška vykážou ztrátu kolem půl miliardy korun, což by bylo zlepšení výsledku téměř o 200 miliónů korun. Předloni ČD měly ztrátu 674 miliónů korun. Zlepšení výsledku je podle Duška dáno tím, že dráhy téměř miliardu korun ušetřily na mzdových nákladech, které byly nižší díky razantnímu propouštění. Další miliardu ušetřil podnik v údržbě vozidel. Naopak o dvě miliardy proti předpokladům byly nižší tržby z nákladní dopravy, vyšší byly ale příjmy z osobní dopravy.