"Obchodovat se SIM kartami zákon nikomu nezakazuje a mobilní telefony také nemusíte koupit přímo u výrobce. Pokud je způsob prodeje férový a odpovídá obchodnímu zákoníku, nejde o podvod," ujistila mluvčí.

V praxi to vypadá tak, že překupnická firma nakoupí od Eurotelu, T-Mobile či Oskara Vodafone levně množství SIM karet a o něco dráž je pak prodá koncovým zákazníkům. Jak informovala TV Prima, pod hlavičkou své firmy takto distribuuje SIM karty i někdejší olympijský vítěz v desetiboji Robert Změlík. "V budoucnu by se naše aktivita mohla považovat za služby virtuálního operátora," uvedl. Uživatelé karet od překupníků se však mohou snadno dostat do problémů, pokud by distributor přestal skutečnému operátorovi platit. Mohlo by například dojít k odpojení všech účastníků, kteří jsou napsáni pod uzavřenou smlouvou.

Nástrup virtuálních operátorů

S rozvojem služby přenositelnosti čísel, která v ČR odstartovala 15. ledna, brzy vzniknou zmínění virtuální operátoři. Působit budou v sítích klasických mobilních operátorů a nabízet nižší tarify s tím, že na svá bedra převezmou náklady na získání klientů. Například Unient Communications už oznámila, že komerční provoz spustí v polovině letošního roku.

"Nic nebrání tomu, aby mobilní virtuální operátoři začali své služby nabízet. Jedinou podmínkou je, že případná dohoda musí být výhodná nejenom pro ně, ale i pro poskytovatele infrastruktury," informovala Volná. Prosadit se na trhu, kde Eurotel, T-Mobile a Oskar Vodafone vykazují už přes 11 miliónů aktivních SIM karet, bude ovšem pro virtuální operátory velmi obtížné. "Je otázkou, zda je u nás pro takové podnikání ještě prostor," konstatovala Volná.

Jen málo úspěšných

Ve světě existuje virtuálních operátorů dost, ale jen málo z nich je úspěšných. Většina z nich se soustřeďuje na jedinou věc - cenu.

"Například v Nizozemsku je virtuálních operátorů čtyřicet, zato v Portugalsku ani jediný. Záleží tedy na tom, jak vypadá daný trh, zda jsou pro něj virtuální operátoři vůbec potřeba," zdůrazňuje výkonný ředitel skupiny Vodafone pro dceřiné společnosti Paul Donovan.

"V Česku regulátor poněkud podcenil přenositelnost mobilních čísel. Zatímco v Irsku či ve Velké Británii trvá přenesení čísla pro klienta dvě hodiny, v ČR je to komplikovaná záležitost, která potrvá týdny. Regulátor by proto měl výrazněji působit ve prospěch zákazníků, aby přenositelnost mohla být skutečným přínosem. A to za současné situace zřejmě nebude."