Výrobcem Pendolin je italská firma Alstom. Celkové škody za odstavení vlaků odhaduje vedení ČD na několik desítek miliónů korun. ČD prý budou tyto peníze požadovat i po svých bývalých manažerech.

Bazala řekl, že bude třeba vyvodit právní zodpovědnost osob, které nevýhodné smlouvy o nákupu rychlovaků uzavřely. Podle něj se to bude týkat i bývalého generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného.

Není vyloučeno, že Pendolina v Česku jezdit nebudou

V současné chvíli je v provozu jedna souprava z celkových sedmi. Alstom prý již zná příčinu poruch, které tyto vlaky vyřadily z provozu. Pět souprav  by tak mělo začít jezdit v prvním únorovém týdnu. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.

Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za zpoždění nasazení vlaků do provozu. Pokuta činila asi 100 miliónů korun. Dráhy zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. I na tuto částku ale prý mají bankovní záruky ze strany Alstomu pro případ vracení vlaků.

V tuto chvíli nelze vyloučit, že projekt dopadne krachem, řekl Bazala. Pokud výrobce závady neodstraní, České dráhy by od smlouvy odstoupily a pendolina vrátily.