"Závadu odstraníme do konce ledna, kdy by se měly vlaky vráti do provozu," řekl ve středu v Praze viceprezident Alstomu Terence Watson. ČD počítají s obnovením provozu pendolin z Prahy do Ostravy i z Prahy přes Brno do Břeclavi. Cestující budou pravděpodobně moci využít 20procentní slevy, kterou po problémech s pendoliny ČD zavedly na spojích SuperCity z Prahy do Ostravy, ještě minimálně během února "Minimálně měsíc zachováme slevu jako satisfakci našim zákazníkům," řekl generální ředitel podniku Josef Bazala.

Penále za odstavení vlaků dráhy zatím nevyčíslily, ale podle Bazaly je budou ČD po Alstomu vymáhat. Škody, které drahám vznikají například tím, že na spoj musí nasazovat náhradní soupravy, odhadl na stovky tisíc korun. Celkem se náklady navíc kvůli odstavení vlaků zřejmě vyšplhají na několik miliónů korun.

Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za zpoždění nasazení vlaku do provozu. To způsobil fakt, že motory soupravy ovlivňovaly zabezpečovací zařízení na trati. Pokuta činila asi 100 miliónů korun. Dráhy zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. I na tuto částku ale mají bankovní záruky ze strany Alstomu pro případ vracení vlaků. To Bazala nevyloučil, považuje to však za nepravděpodobné.

Ministr dopravy Milan Šimonovský přitom tento týden oznámil, že by ČD měly vlaky vrátit, pokud je výrobce neopraví do 14 dnů. [celá zpráva] Bazala vyloučil také informaci, že kvůli pozdnímu nasazení pendolin do provozu dráhy přišly o 10,5 miliardy korun. S touto částkou operuje forenzní audit, který si ČD nechaly zpracovat u poradenské firmy Deloitte.

Podle Bazaly však jde o ekonomický nesmysl. Analytici k částce dospěli tak, že spočítali předpokládané tržby na tratích, kde měly vlaky jezdit, za šest let zpoždění. Započetli prý však veškeré tržby, tedy i ty, které drahám při provozu vlaku v cizině nenáleží. Navíc údajně nepočítali s náklady na provoz a se ziskem ze spojů, které dráhy na stejných tratích měly v provozu.

Ve vlaku zamrzaly toalety

Softwarová porucha vyřadila z provozu minulý týden čtyři soupravy Pendolino. V provozu je nyní jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy. [celá zpráva] Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.

Softwarová porucha se podle Watsona objevila na pomocném měniči, který používá na vedlejší pohony například topení a svícení. Řetězení dalších následných poruch pak vyřadilo z provozu hlavní trakční pohon a znemožnilo vlaku další jízdu. Watson vyloučil, že by se závada týkala hlavní pohonné jednotky vlaku nebo souvisela s již vyřešeným problémem ovlivňování zabezpečovacího zařízení na trati. Porucha podle něj nijak neovlivnila bezpečnost cestujících.

Alstom chce v rámci opravy testovat veškeré návazné systémy, na kterých se projevily návazné poruchy. Kvůli poruše na pohonu topení tak například zamrzaly toalety.

Od února by se vlaky měly vrátit do provozu, nějaký čas je budou provázet technici Alstomu. ČD budou k tomu dni požadovat od výrobce písemné prohlášení, že vlaky jsou připraveny do provozu a závady byly odstraněny.