Hlavní obsah

Pendolina by měla být opravena do několika dnů

Právo, Martin Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Softwarovou chybu, která v minulých dnech vyřadila z provozu čtyři rychlovlaky Pendolino, by měli technici z Alstomu odstranit do několika dnů. Poté by se pendolina měla vrátit do normálního provozu.

Článek

"Kdy k tomu ale skutečně dojde nelze zatím přesně stanovit," řekl Právu mluvčí Českých drah (ČD) Aleš Ondrůj s tím, že od italského výrobce budou dráhy požadovat jednoznačnou garanci, že se podobná situace už nebude opakovat.

Ministr dopravy Milan Šimonovský v pondělí uvedl, že by České dráhy mohly problémové rychlovlaky Pendolino vrátit zpět výrobci. "V případě, že se odborníkům z italského Alstomu nepodaří opravit je a závady se budou opakovat, budeme jednat o jejich vrácení," řekl Šimonovský. Na odstranění závad stanovil lhůtu dva týdny.

Alstom má za to, že pendolina nejsou v provozu, platit Českým drahám penále. "Jeho výši nemohu komentovat. Využijeme ale veškeré sankce, které ze smluvních ujednání vyplývají," dodal Ondrůj.

"Penále nemůžeme komentovat, protože smlouva byla uzavřena mezi Alstomem a ČD," řekla Právu mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

ČD podle mluvčího nechaly přezkoumat šest souprav proto, aby se vyřešily všechny problémy naráz. "Pro nás je nepřijatelné, aby k poruchám docházelo tak často," dodal Ondrůj k četným přerušením provozu pendolin v minulých dnech.

S Eurocity mají cestující 20procentní slevu

V provozu je tak jediný rychlovlak, který jezdí mezi Prahou a Ostravou. "Další dva spoje mezi těmito městy zajišťují komfortní vlaky Eurocity a Intercity a cestující mají oproti jízdě pendolinem 20procentní slevu," uvedl Ondrůj. Spoje mezi Ostravou a Prahou jsou podle něho vyprodány.

Vlaky měly původně pravidelně šestkrát denně spojovat Prahu přes Pardubice a Olomouc s Ostravou a dvakrát za den Prahu s Brnem a Břeclaví.

Dráhy koupily od italského výrobce Alstom celkem sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun. Smlouva o nákupu vlaků byla uzavřena v roce 1996, kdy byl ředitelem ČD Rudolf Mládek.

Bývalý ministr dopravy Martin Říman, který do funkce nastoupil v roce 1996, řekl Právu, že o obsahu smluv nemá informace, neboť byly podepsány za jeho předchůdců. Nevěděl ale, zda to bylo za bývalých ministrů Jana Stráského či Vladimíra Budínského. Jejich vyjádření se ale Právu včera nepodařilo získat.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám