Problém je v tom, že souběžně pracují na spojení města s Ruzyní ministerstvo dopravy a Středočeský kraj v projektu rychlodráhy na Kladno.

A protože obě varianty počítají s nemalým příspěvkem státu, je otázkou, zda jsou obě životaschopné.

Primátor hlavního města Pavel Bém (ODS) si po včerejším přijetí návrhu na změnu územního plánu na Praze 6 (kde byl čtyři roky starostou) liboval, že plánovaným prodloužením metra získá nejen 200 tisíc obyvatel této městské části, ale také motolská nemocnice, která je největší v Praze.

Napříč Prahou 6

Osm nových stanic má více než 14 kilometry kolejí propojit stávající konečnou trasy A Dejvická s terminálem letiště. Do roku 2014 by bylo možné uvést do provozu stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Na konečné v Dejvické dnes končí příměstská a dálková autobusová doprava. Posunutím autobusového terminálu do stanice Veleslavín a později do stanice Dlouhá míle se včas pod zem svede doprava směřující z okraje Prahy, z letiště a od západních sousedů Prahy.

"Střední Čechy tíží dopravu pětkrát více než přeprava cestujících z letiště," vysvětlil v úterý Bém.

Ve hře jsou ještě kraj a Nusle

Dostavba trasy A se střetává s koncepcí Středočeského kraje, který usiluje o výstavbu rychlodráhy přes Stromovku, Dejvice, Ruzyni až do Kladna. Variantu v minulosti odmítla radnice MČ Praha 6 s tím, že povrchová trasa by vedla hustě zastavěnými oblastmi na jejím území. Místo toho si nechala vypracovat u agentury Factum Invenio výzkum, podle něhož přes 90 % občanů z Prahy 6 podporuje stavbu metra.

"Propojit Prahu a Kladno metrem pochopitelně nejde. Hledáme s Pražáky společné řešení, poslední schůzka proběhla v pondělí. Povrchové spojení je však rychlejší, investorem rychlodráhy by se stalo ministerstvo dopravy," popsal Právu náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský (ODS).

Že prodloužení metra nemůže dostavbu rychlodráhy vyloučit, tvrdí také pražský zastupitel a bývalý primátor Jan Kasl (ED). "Metro beze zbytku nevyřeší dopravu na letiště, natož dále. Vlastní návrh trasy je vhodný a potřebný včetně napojení na Motol a odstavná parkoviště. Vedení radnice ho ale narychlo prosazuje kvůli zájmům Prahy 6 a současně zpožďuje výstavbu klíčové trasy D, která už v územním plánu je.

Stačí, když zkolabuje Nuselský most, a jih Prahy je bez obsluhy metrem i auty," sdělil Právu Kasl. Trasa D spojuje Vinohrady s Krčí přes Nusle, a doplňuje tak trasu C vedoucí přes Nuselský most. Na rozdíl od prodloužení "áčka" je již v územním plánu zanesena.

Podle náměstka primátora Jana Bürgermeistra (ODS) lze však obě trasy budovat současně. "Není v tom rozpor. Dopravní podnik uvažuje na trase D s provozem tzv. lehkého metra, které na stávajících trasách použít nejde. Nevylučuje se ani možné zapojení soukromého sektoru," obhajoval v úterý před novináři Bürgermeister.

Rozhoduje ten, kdo dává peníze

Další výstavbu metra může podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) zbrzdit spíše stávající systém financování. "Stát nám nyní v celkových nákladech přispívá deseti procenty. To je ve srovnání s Evropou zoufale málo," konstatoval Šteiner s tím, že ještě v 90. letech město dostávalo od státu dvě třetiny nákladů, tj. 1,5 miliardy ročně.

Mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková Právu sdělila, že resort navýšení peněz v příštích letech neplánuje. Srovnávat situaci s 90. lety podle ní nelze. Ministerstvo podle ní pracuje na projektu rychlodráhy. "Rychlost její realizace se jeví jako progresívnější než výstavba metra, příznivěji z toho vycházejí i finanční náklady," tvrdí mluvčí.

Lze očekávat, že samotná rekonstrukce rychlotrati by mohla začít v roce 2008 a dokončena by mohla být v roce 2010. "Pochopitelně že by bylo ideální spojení letiště Ruzyně s městem oběma variantami. Vše je však odvislé od dostupných financí. V současné době ministerstvo poskytuje Praze na rozvoj metra 420 mil. Kč ročně a zatím se neplánuje výrazné navýšení této částky," upřesnila pro Právo Žižková.

Prioritou České republiky jsou totiž dnes podle ní projekty celonárodního významu, především dobudovat síť dálnic a rychlostních silnic a zmodernizovat tranzitní železniční koridory.