Hlavní obsah

Mezi Šimonovským a Drážní inspekcí vypukl ostrý spor

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) požaduje, aby vláda z čela Drážní inspekce odvolala generálního inspektora Zdeňka Žáka. Drážní inspekce (DI) na to reagovala trestním oznámením a žalobou na neznámého pachatele, jimiž napadla některé kroky Ministerstva dopravy.

Článek

"Z legislativy Evropské unie vyplývá, že máme být naprosto nezávislou institucí. Šimonovský místo aby tuto nezávislost posiloval, se ji snaží všemožně oslabovat," zdůvodnil v podnělí Právu Žák, proč se DI rozhodla tak vyhrotit spor s ministerstvem dopravy (MD). 

Na otázku Práva, co Šimonovský na trestní oznámení říká, odpověděla mluvčí MD Marcela Žižková: "Panu ministrovi zatím o tom není nic známo." Konkrétně Žák tvrdí, že Šimonovský chrání České dráhy před pokutami, a že MD by chtělo cenzurovat informace, které Drážní inspekce poskytuje médiím.

Ministerstvo se do Drážní inspekce vměšovalo

Že k určitému zásahu v tom směru došlo, nepopírá ani Žižková. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž dopisem požádal Žáka, aby se vždy předtím, než dá zprávu o mimořádných událostech na železnici médiím, spojil s MD. To generální inspektor považoval za vážné vměšování do pravomocí Dopravní inspekce a důvod k žalobě.

Návrhem na Žákovo odvolání se vláda zabývala 4. ledna, ale nerozhodla. Uložila Šimonovskému, aby jí předložil doplňující písemné materiály. Ten tak nyní učinil. Vláda by znovu o odvolání generálního inspektora měla jednat tuto či příští středu.

Drážní inspekce byla zřízena v lednu 2003 jako správní úřad podřízený ministerstvu dopravy. Vykonává státní dozor na železnici a vyšetřuje příčiny mimořádných událostí a nehod. Sídlo má v Praze a územní inspektoráty kromě hlavního města také v Plzni, Ostravě a Brně.

Nedostatky v hospodaření

V uplynulých dvou letech zjistily kontrolní orgány MD na Drážní inspekci nedostatky v hospodaření, zejména v evidenci majetku a účtování služebních cest. Nebyl také dokončen statut a organizační řád této instituce. "Na základě výsledků kontroly z října 2004 vyslovil ministr dopravy Žákovi nespokojenost a požádal ho o neprodlené zajištění nápravy. Další kontrola v září 2005 však zjistila, že se tak nestalo," uvádí se v návrhu na odvolání generálního inspektora.

Hlavním důvodem, proč má Žák ze svého postu odejít, je ale podle MD skutečnost, že Drážní inspekce selhává ve své základní funkci -státním dozoru na železnici. "Místo řádných kontrolních akcí se většinou konaly jen namátkové kontroly a z pětadvaceti pokut, které Drážní inspekce udělila Českým drahám, bylo sedmnáct neoprávněných," uvedla Žižková.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám