"Z legislativy Evropské unie vyplývá, že máme být naprosto nezávislou institucí. Šimonovský místo aby tuto nezávislost posiloval, se ji snaží všemožně oslabovat," zdůvodnil v podnělí Právu Žák, proč se DI rozhodla tak vyhrotit spor s ministerstvem dopravy (MD). 

Na otázku Práva, co Šimonovský na trestní oznámení říká, odpověděla mluvčí MD Marcela Žižková: "Panu ministrovi zatím o tom není nic známo." Konkrétně Žák tvrdí, že Šimonovský chrání České dráhy před pokutami, a že MD by chtělo cenzurovat informace, které Drážní inspekce poskytuje médiím.

Ministerstvo se do Drážní inspekce vměšovalo

Že k určitému zásahu v tom směru došlo, nepopírá ani Žižková. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž dopisem požádal Žáka, aby se vždy předtím, než dá zprávu o mimořádných událostech na železnici médiím, spojil s MD. To generální inspektor považoval za vážné vměšování do pravomocí Dopravní inspekce a důvod k žalobě.

Návrhem na Žákovo odvolání se vláda zabývala 4. ledna, ale nerozhodla. Uložila Šimonovskému, aby jí předložil doplňující písemné materiály. Ten tak nyní učinil. Vláda by znovu o odvolání generálního inspektora měla jednat tuto či příští středu.

Drážní inspekce byla zřízena v lednu 2003 jako správní úřad podřízený ministerstvu dopravy. Vykonává státní dozor na železnici a vyšetřuje příčiny mimořádných událostí a nehod. Sídlo má v Praze a územní inspektoráty kromě hlavního města také v Plzni, Ostravě a Brně.

Nedostatky v hospodaření

V uplynulých dvou letech zjistily kontrolní orgány MD na Drážní inspekci nedostatky v hospodaření, zejména v evidenci majetku a účtování služebních cest. Nebyl také dokončen statut a organizační řád této instituce. "Na základě výsledků kontroly z října 2004 vyslovil ministr dopravy Žákovi nespokojenost a požádal ho o neprodlené zajištění nápravy. Další kontrola v září 2005 však zjistila, že se tak nestalo," uvádí se v návrhu na odvolání generálního inspektora.

Hlavním důvodem, proč má Žák ze svého postu odejít, je ale podle MD skutečnost, že Drážní inspekce selhává ve své základní funkci -státním dozoru na železnici. "Místo řádných kontrolních akcí se většinou konaly jen namátkové kontroly a z pětadvaceti pokut, které Drážní inspekce udělila Českým drahám, bylo sedmnáct neoprávněných," uvedla Žižková.