Piloti Českých aerolinií od středy odmítají konat činnosti nad rámec svých povinností. Nebudou tak například zahajovat práci mnohem dříve před začátkem služby, aby linka nebyla zpožděná. Vedení ČSA však cestující uklidňuje, že je připraveno reagovat na jakoukoli situaci. Stávající protest pilotů se v činnosti aerolinií nepromítne.

"Cílem této průmyslové akce je zahájení standardního kolektivního vyjednávání o samostatné kolektivní smlouvě, jak je běžné ve světě i u našich aliančních partnerů ve Sky Teamu," stojí v tiskové zprávě Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA ČSA), kterou sdružení zaslalo ČTK.

Vedení ČSA trvá na jedné smlouvě

České aerolinie však trvají na na jedné společné kolektivní smlouvě, argumentují přitom nutností zachovat rovný přístup ke všem zaměstnancům. "Jedna Kolektivní smlouva upravuje mzdový růst i sociální výhody pro všechny zaměstnance, aniž by vylučovala možnost úpravy specifických podmínek jednotlivých profesí. Naším cílem musí zůstat zachování rovného přístupu ke všem zaměstnancům," vysvětlil ředitel vnějších vztahů ČSA Dan Plovajko.

České piloty podpořili jejich kolegové ze Sky Teamu

Na konci března se v Praze uskutečnilo jednání výkonného výboru Skyteam Pilot Alliance (SPA), na kterém předseda SPA William C. Burgey vyjádřil hluboké znepokojení nad vývojem situace v ČSA, kdy vedení ČSA a.s. se v samém začátku kolektivního vyjednávání odklonilo od postupů běžných nejen u aliančních partnerů, ale i ostatních renomovaných leteckých společností, informuje o tom CZALPA na svých internetových stránkách.

Chtějí alespoň 75 % platu na Západě

Při zahájení kolektivního vyjednávání v lednu se objevily informace, že piloti chtějí zvýšit platy o stovky procent, aby se dostali na úroveň kolegů ve Sky Teamu. To však prezident sdružení dopravních pilotů Radomil Kratochvíl vzápětí popřel. Při posledním kolektivním vyjednávání dosáhli piloti růstu platů o 13 procent na zhruba 70 tisíc Kč měsíčně.

Cílem leteckých odborů je, aby platy nejlepších českých pilotů do dvou let dosáhly 75 procent platu běžného v západních zemích, uvedl Kratochvíl. Průměrný plat pilota v asociaci SkyTeam, která sdružuje mimo jiné společnosti Delta Air Lines, Air France nebo Korean Air, je podle Kratochvíla 10 000 dolarů, tedy asi 300 000 korun. Špičky mezi českými piloty by tak podle požadavků sdružení dopravních pilotů měly v roce 2004 brát přes 200 tisíc korun.

Současný poměr platu českých pilotů k minimální mzdě je přitom podobný, jako v západních zemích. V ČR byla loni minimální mzda 5700 korun měsíčně, plat pilota 70 tisíc Kč byl tedy asi 12krát vyšší. Letos se minimální mzda zvýšila na 6200 Kč. Podle Williama Burgeye z Delta Air Lines činí plat amerického pilota asi 15- 16násobek tamní minimální mzdy, u pilotů Air France je to osmi- až desetinásobek. Kratochvíl toto srovnání odmítl kvůli tomu, že ČSA pracuje na nadnárodním trhu a její piloti mají stejné podmínky i stejnou výkonnost jako jejich západní kolegové.