Letiště v Praze je největší letiště z nových členských zemí EU. V uplynulých letech rostl počet pasažérů odbavených na pražském letišti rychlým tempem. "V loňském roce bylo na Letišti Praha odbaveno zhruba 10,8 miliónu cestujících. Očekáváme, že v letošním roce toto číslo dál naroste," uvedla generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová.

Díky novému terminálu již letiště splňuje podmínky budoucího členství České republiky v Schengenském prostoru, protože bude možné jednoduše oddělit lety mezi státy Schengenské dohody (které budou chápány jako lety vnitrostátní) od ostatních mezinárodních letů.

Terminál stál méně než bylo v plánu

Letiště původně počítalo, že výstavba nového terminálu bude stát 10 miliard korun, v průběhu stavby se ale podařilo ušetřit, takže terminál stál 8,2 miliardy korun. Letiště si na výstavbu terminálu půjčilo od Evropské investiční banky. Stavět se začalo v roce 2003, generálním projektantem byla firma Nikoden and Partner, hlavními dodavateli byly firma Metrostav, Skanska a Strabag.

Samotný terminál, který je největší stavbou projektu, stál 3,3 miliardy korun a dodávala ho firma Skanska. Kromě terminálu se ale letiště rozrostlo o spojovací objekt, který propojí novou a starou halu a o prst C, který umožní nastupování přímo do letadel.

Až 20 miliónů cestujících

Plocha ruzyňského letiště se díky novému terminálu rozšířila o 53 tisíc metrů čtverečních. Počet odbavovacích přepážek vzrostl na 122. Zvýšil se také počet nástupních míst na 47.

Za hodinu letiště nyní odbaví 3400 cestujících, dříve to bylo pouze 1700 cestujících. Zvýší se také kapacita odbavení zavazadel ze současných 2400 na 5400 za hodinu. Cestující budou moci používat jedoucí chodníky mezi jednotlivými terminály, které jsou od sebe vzdáleny téměř dva kilometry.

Sever 2 na rozdíl od dosavadního terminálu Sever 1 využívá dvoupodlažní koncepci. Cestující, kteří přilétají do Prahy nebo naopak odlétají, budou odbavování zvlášť.

Letiště chce stavět dál

Letiště plánuje další investiční akce, např. výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy v hodnotě 20 miliónů korun v roce 2007 a tím zdvojnásobit současný počet cestujících na 20 miliónů za rok během následujících 12 let. Nutné bude také zlepšení spojení letiště s centrem Prahy dráhou metra.

Letiště v současnosti obsluhuje pasažéry 50 leteckých společností a umožňuje létání do 103 míst světa.