Celkem ČOI provedla kontrolu v 230 provozovnách asi 40 obchodních řetězců a v 80 provozovnách zjistila inspekce nedostatky. Kontroly byly zaměřeny na povánoční výprodeje.

Obchodníci například špatně účtovali či stanovili procentní slevu, v některých prodejnách i letos nebylo inzerované zboží k dostání. Dále docházelo ke klamání spotřebitele - tj. že nabízené slevy nebyly skutečně poskytnuty a byly pouze fiktivní.

Cena sezónního zboží klesla u některých produktů až o 85 procent. Výrazně levněji lidé koupí nejen zimní textil a obuv, ale také hračky, spotřební elektroniku i nábytek.

Hlavní vlna slev teprve přijde

Podle ústředního ředitele ČOI Jiřího Pěkného je však předčasné hodnotit, zda se obchodníci při výprodejích polepšili, protože prodejci začnou levně vyprodávat své zboží až koncem ledna.

Pozitivem je, že reklamy na výprodeje nejsou v letošním roce zdaleka tak bombastické jako loni, kdy obchjodníci používali názvy jako Výprodej století.

Výsledky kontrol ČOI
inspektorát počet kontrol počet zjištění
Středočeský a Praha 23 10
Ústecký a Liberecký 49 12
Moravskoslezský a Olomoucký 41 8
Královéhradecký a Pardubický 19 5
Plzeňský a Karlovarský 30 14
Jihomoravský a Zlínský 22 7
Jihočeský a Vysočina 46 24
celkem 230 80
Zdoj: ČOI

Loni výprodej doprovázel chaos

ČOI se na výprodeje zaměřila po loňských zkušenostech, kdy obchodníci avizovali slevy zboží, které neměli na skladě.

Největší aféru měl řetězec Carrefour, který avizoval slevy elektroniky až o 95 procent. Do prodejen tehdy zamířily tisíce zákazníků, zlevněného zboží bylo ale jen několik kusů a na mnohé se nedostalo.

Obchodní řetězce jsou nyní opatrnější, hlídají si, jak velkou slevu avizují a na letácích často uvádějí i množství zlevěného zboží, které mají na skladě.