Jenže takové cestování zadarmo má háček. Zatímco většina občanů si volné letenky nastřádá za cesty, které si sami hradí ze svého nebo na účet soukromé firmy, u poslanců, senátorů, členů vlády či hejtmanů je to jinak. Jejich cesty jim platí úřad, výhodu za to ale mohou inkasovat oni sami, třeba i pro rodinné příslušníky.

Podle prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka aerolinky nabízejí cestujícím věrnostní programy, aby je motivovaly k využívání svých služeb. V jejich rámci mohou pravidelní cestující získat stříbrné nebo zlaté karty, které s sebou přinášejí výhody, mezi nimiž jsou právě i volné letenky.

Tyto karty jsou vždy na konkrétní osobu, bez ohledu na to, zda cestuje za své peníze, anebo za peníze firmy či instituce, která ho vysílá. "Nezjišťujeme, kdo tyto cesty platí," řekl prezident ČSA Právu s tím, že záleží na každém klientovi, zda bonusy využije pro sebe a případně pro svou rodinu.

Tvrdík uvedl, že od loňského podzimu zavedly ČSA věrnostní program také pro právnické osoby.

Proč soukromě za veřejné peníze

Případné čerpání bonusových letenek ve prospěch institucí nadchlo šéfy Senátu a Sněmovny Přemysla Sobotku (ODS) a Lubomíra Zaorálka (ČSSD). Podle nich je to cesta k hospodárnějšímu využívání státních peněz.

"Pokud by instituce ČSA nabízela možnost věrnostního programu vázaného na instituci Senát, pak bych byl všemi deseti pro. Tím by se totiž mohly zlevnit zahraniční cesty senátorů i aparátu a snížily se tak naše požadavky na státní rozpočet," řekl Sobotka. Jeho kolega z dolní komory Zaorálek uvažoval shodně.

"Když se zabýváme tím, jak hospodárněji užívat peněz, pak bychom mohli uvažovat o tom, že bychom bonusy za letenky poslanců vázali na Sněmovnu. Když to tak vezmu, jde vlastně o výhodu, kterou by poslanci nikdy nezískali, kdyby nebyli ve funkci. A nepřipadá mi šťastné, aby čerpali soukromě výhodu za to, co získali za peníze Sněmovny," řekl Zaorálek.

Možnost, že by bonusy mohly dostávat instituce, které zahraniční cesty platí, by přivítalo i ministerstvo zahraničí, které je "nejrozlétanějším" státním úřadem.

Podle jeho mluvčího Víta Koláře by bylo správné, aby bonusy nabíhaly zastupitelským úřadům a o jejich využití by mohli rozhodovat jejich šéfové. "Tato otázka s největší pravděpodobností vyplave při právě probíhajícím auditu v úřadu," řekl Právu.

Pavel Svoboda letěl dvakrát

Ani jeden z předsedů komor osobně výhody nevyužívá, karty nemají. Sobotka prohlásil, že papír, na kterém mu oznamovali stav jeho mílového konta, vždy vyhodil. Zaorálek podle svých slov "zapomněl, že něco takového existuje". Oba mají teď, co jsou ve funkci, k dispozici pro cesty vládní letku.

K získání letenky v rámci věrnostního programu se přihlásil předseda výboru pro evropské záležitosti Pavel Svoboda (US-DEU). "Za sedm a půl roku, co jsem v parlamentu, jsem využil bonusovou letenku dvakrát. Bylo to k soukromým cestám po Evropě. Protože létám hodně služebně i soukromě, nastřádal jsem mnoho bodů. Pokud vím, tak jich na účtu mám kolem 110 000, a ty nevyužiji. To, že jsem letěl dvakrát za bonus, myslím odpovídá tomu, co na účtu představovaly moje soukromé cesty," řekl Svoboda Právu. Podle svých slov nemá pocit, že by tím bonusových letenek zneužil.

Jak se platí s mílemi

K tomu, aby se někdo stal držitelem stříbrné karty, musí nalétat 25 tisíc mil nebo patnáct letů, k dosažení zlaté je to 50 tisíc mil nebo 30 letů v jednom roce. Na míle se přepočítávají také účty z vybraných luxusních hotelů a za pronájem vozu.

Zlaté karty poskytují ČSA od roku 1996 svým významným obchodním partnerům a hlavním ústavním činitelům, kteří při svých obchodních cestách často využívají leteckou dopravu. Ti podle Tvrdíka sice nemusejí splnit podmínky jako ostatní držitelé karet, nemohou však ani čerpat stejné výhody.

"Nemají nárok na všechny výhody z karet vyplývající, například volné letenky. Jejich zlatá karta je v podstatě jenom taková VIP-průkazka," uvedl.

Kromě volných letenek mohou zlatí klienti získat i bezplatný pronájem auta či slevy na hotelových účtech. Mohou přesednout do lepší třídy v letadle, mít těžší zavazadla nad povolený limit, čekat v luxusních salóncích na letištích, kde je zdarma občerstvení.

Letecké společnosti držitelům karty dávají přednost při rezervaci letenek, umožní jim přednostní nástup do letadla a při dálkových letech si pak mohou vybrat lepší sedadlo. Každý, kdo se k věrnostnímu programu přihlásí, dostane identifikační kartu, na kterou se mu načítají nalétané míle.

Za každou využitou službu pak klienti těmito mílemi ze svého účtu platí. Za přesazení pasažéra z turistické do business třídy na Slovensko je to pět tisíc, na Srí Lanku 25 000 mil. A např. týden pronájmu malého vozu vyjde v evropských zemích asi na padesát tisíc, velkého až na 100 000 mil.