Dodal, že zatímco v roce 2004 zahraniční turisté v ČR utratili 107,1 miliardy korun, tak loni by jejich útraty měly vzrůst na 108,7 miliardy a v letošním roce na 110,3 miliardy Kč. Devizové příjmy ČR z turistiky za tři čtvrtletí loňského roku činily bezmála 80 miliard korun. Nejnavštěvovanějšími kraji byly loni Praha, Karlovarský a Jihomoravský kraj.

Do ČR jezdí především turisté z Německa, Velké Británie a Itálie. Z Německa do ČR přijelo za tři čtvrtletí loňského roku 1,242 miliónu turistů, z Velké Británie 499,5 tisíce a Itálie 332,2 tisíce turistů. Podle agentury lze v následujících letech očekávat nárůst počtu turistů ze vzdálenějších zemí a to hlavně z Japonska, Číny, Jižní Koreje a dalších asijských států, ale také z menších států východní Evropy.

Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) se v České republice za tři čtvrtletí roku 2005 ubytovalo pět miliónů zahraničních turistů. Do Prahy přijelo 2,87 miliónu hostů, což bylo zhruba 60 procent všech turistů. Do Karlovarského kraje zamířilo 312 tisíc turistů (6,2 procenta) a do Jihomoravského kraje 303,3 tisíce zahraničních hostů (6,1 procenta).

Turistický ruch poroste i v budoucnu

"Z analýzy vývoje minulých let a dalších faktorů, které mohou predikci ovlivnit, jsme stanovili odhady na rok letošní, ve kterém by měl příjezdový cestovní ruch ČR mírně stoupat. Předpokládáme, že by mělo jít o čtyřprocentní růst a počet turistů by měl dosáhnout hodnoty mezi 6,6 až 6,7 miliónu lidí," uvedl Vondruška.

Svůj odhad opřel o rostoucí význam Prahy jako leteckého dopravního uzlu, dále o rozmach nízkonákladových leteckých spojů v rámci Evropy a také o členství ČR v Evropské unii.

Agentura CzechTourism letos navíc připravila několik akcí jak přilákat do ČR co nejvíce turistů. "ČR bude prezentována na 34 veletrzích cestovního ruchu po celém světě," uvedl vedoucí oddělení veletrhů CzechTrourismu Mojmír Mikula. "K zahraniční propagaci přispívá i zastoupení agentury v jiných zemích a letos začnou svou činnost další zastoupení v Kuvajtu, Itálii, Pobaltí a Skandinávii," dodal vedoucí oddělení zahraničních zastoupení Jan Bednář.

V letošním roce chce CzechTourism zahájit tři propagační kampaně na podporu turistiky, které poběží na Slovensku, v Německu a na evropských satelitních televizích. "Vzhledem k tomu, že v roce 2005 proběhly kampaně v Polsku a Rakousku, bude letos aktivitami završeno pokrytí všech sousedních zemí," uvedla vedoucí oddělení PR CzechTourismu Sylva Santarová.

Češi v zahraničí

Na dovolenou do zahraničí loni podle odborníků jelo asi 3,75 miliónu Čechů, což bylo asi o 50 000 více než předloni. Devizové výdaje Čechů na turistiku by mohly činit 60 až 65 miliard, tedy až o sedm miliard korun více než předloni, kdy Češi na cestách utratili asi 58 miliard korun.