Povinnost podrobit se bezpečnostním prověrkám u Nejvyššího bezpečnostního úřadu (NBÚ) má letecký personál od letošního ledna. Tento systém prověřování formou dotazníku NBÚ ale podle demonstrantů hluboce překračuje praktiky obvyklé v EU.

Mluvčí NBÚ Josef Orlovič ČTK řekl, že postup zvolený v Česku lze považovat za jeden z nejtransparentnějších v rámci celé EU. V některých členských zemích unie sice není ověření spolehlivosti podmíněno vyplněním a odevzdáním dotazníku, to ale podle Orloviče neznamená, že samotný proces ověření není přísnější než v Česku. Do dnešního dne rozhodl NBÚ o více než 12 500 žádostech o prověrku, jež byly podány v souvislosti s výkonem citlivé činnosti v oblasti civilního letectví.

V zahraničí předkládají zaměstnanci při podobné bezpečnostní prověrce pouze výpis z rejstříku trestů. V ČR NBÚ vyžaduje při ověření způsobilosti řadu osobních údajů, včetně partnerských vztahů, delších i kratších pobytů v zahraničí nebo kontaktů na osoby žijící v zahraničí.

Prověrky, které se provádějí v České republice, jsou podle pilotů administrativně náročné a také drahé. Podle CZ Alpa Davida Reimera NBÚ dostalo na prověřování dotaci 20 miliónů korun. "Pro NBÚ je to vítaný kšeft, kterého se za žádnou cenu nechce vzdát," řekl Reimer.

Personál bez prověrek má doprovod

Piloty a stewardy, kteří dosud bezpečnostní prověrku neobdrželi, vodí zatím k letadlům do neveřejných prostor letiště doprovod. Ten piloty přivede na plochu, kde se pohybují běžně zahraniční posádky, které žádné podobné prověření nemají. Naprostá většina ze 14 000 zaměstnanců mezinárodních letišť již prověrku má.

Letecký personál, ale především piloti, usilují o zrušení prověrek u NBÚ již delší dobu, zatím však neúspěšně. Novelu nařízení, které prověrky zavedlo, by ale nyní měla začít projednávat Sněmovna v rámci nového zákona o civilním letectví. Očekává se také, že některý ze zaměstnanců, kteří prověrku nedostali, či nedostanou se obrátí na Ústavní soud. V ČSA prověření chybí asi dvěma desítkám ze 4000 zaměstnanců.

Odchod kvůli lustracím

Z vedení českých aerolinií už odešel jejich viceprezident Bohuslav Šantrůček. Musel by absolvovat prověrku, zda získá lustrační osvědčení. To nově potřebuje kvůli tomu, že firma po zániku Fondu národního majetku přešla pod správu ministerstva financí, které po vedoucích pracovnících negativní osvědčení vyžaduje.