Hlavní obsah

Obchodní řetězce zamířily do menších měst

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

V České republice i v letošním roce vyrostou desítky nových hypermarketů, supermarketů či diskontních prodejen. Obchodní řetězce svoji pozornost letos více zaměří na menší města, kde konkurenční boj obchodníků ještě není tak tvrdý. Na konci roku 2004 obchodní řetězce v ČR provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů.

Článek

V loňském roce se jejich počet opět zvýšil. Společnost Tesco Stores ČR chce letos pokračovat v expanzi zhruba stejným tempem jako loni, kdy otevřela v ČR deset nových obchodů. Nyní Tesco v ČR provozuje šest obchodních domů, 28 hypermarketů a jeden supermarket. Podle dohody z loňského září má Tesco navíc získat 11 českých hypermarketů Carrefour a čtyři slovenské prodejny tohoto řetězce. Transakci nyní posuzuje Evropská komise.

Prostorů pro výstavbu velkoprodejen ubývá

"Letos chceme v započatém růstu pokračovat a otevřít deset až 15 nových obchodů. Budeme je otevírat nejen ve velkých městech, ale rovněž chceme přinést kvalitu zákaznických služeb, širokou nabídku zboží a příjemné ceny i obyvatelům menších měst," řekla mluvčí Teska Jana Matoušková. Dodala, že letos budou mezi prvními otevřeny hypermarkety Tesco v Českých Budějovicích a v Praze na Novodvorské.

Pozadu nechce zůstat ani společnost Ahold Czech Republic, která má v ČR síť 241 supermarketů Albert a 53 hypermarketů Hypernova. Své letošní plány ale zatím vedení Aholdu drží pod pokličkou. "V ČR je obrovská konkurence v maloobchodě. Některá města jsou již z pohledu počtu prodejních míst saturována. Nicméně jistý prostor pro expanzi zde ještě zbývá," uvedla mluvčí Ahold CR Kateřina Černá.

Právě Ahold již druhým rokem dává přednost stavbě supermarketů a hypermarketů s menší prodejní plochou ve městech s méně obyvateli. "U této strategie i nadále zůstaneme a budeme podle ní expandovat," podotkla Černá.

Tesco loni v Mikulově zprovoznilo první malý supermarket s prodejní plochou 1000 metrů čtverečních. "Mikulovské Tesco představuje další směr v rozvoji společnosti a je nejmenším obchodem Tesco ve střední Evropě," uvedla Matoušková.

Diskontní řetězce pokračují v expanzi

Pokračovat v expanzi by letos měly i dravé diskontní řetězce, mezi které patří Lidl či Plus. Společnost Plus Discount plánuje v příštích třech až pěti letech počet tuzemských prodejen zdvojnásobit. Na konci loňského roku měla v ČR 121 diskontních prodejen. Investice do rozšiřování sítě a jejího logistického zázemí mají přesáhnout sedm miliard korun. "V současnosti jednáme o dalších 30 lokalitách, ve kterých bychom rádi během našeho obchodního roku 2006 otevřeli prodejny Plus," informoval ČTK mluvčí Plus Discount David Kolář.

Lidl, který na český trh vstoupil v roce 2003, své letošní plány nezveřejnil. V roce 2004 společnost Lidl zdvojnásobila počet svých tuzemských prodejen zhruba na stovku a na konci loňského roku provozovala v ČR 129 obchodů. "V expanzi budeme pokračovat i letos," uvedlo vedení společnosti Lidl ČR.

Největší obchodní skupiny v ČR (podle obratu v roce 2004):
pořadífirma/skupinatržby 2003tržby 2004
1.Makro Cash & Carry ČR35,738,2
2.Ahold Czech Republic32,534,6
3.Schwarz ČR (Kaufland, Lidl)27,034,5
4.REWE ČR (Penny Market, Billa)22,323,3
5.Tesco Stores19,021,0
6.Globus ČR18,219,0
7.Tengelmann ČR (Plus, OBI)17,718,9
8.Carrefour ČR10,011,0
9.Spar ČR9,011,0
10.Delvita10,010,0
1.-10.celkem201,4221,5
Zdroj: Incoma Research

Nové prodejny letos otevře i obchodní řetězec Delvita, který v poslední době rovněž začal sázet na menší formáty obchodů. Loni Delvita otevřela tři prodejny Delvita Proxi, jejichž průměrná prodejní plocha je kolem 400 metrů čtverečních, a naopak přestala provozovat čtyři ztrátové obchody. Již v lednu zprovozní Delvita dvě nové prodejny Delvita Proxi. "Delvita drží strategii expanze v rámci přirozeného růstu. Ročně otevíráme maximálně pět prodejen," uvedl mluvčí Delvity Petr Uchytil.

Stavbu nových prodejen plánují také specializované obchodní řetězce. Například společnost Mountfield, která se orientuje na prodej zahradní techniky a bazénů, letos plánuje rozšířit síť 52 prodejen o dva až tři nové obchody. "Prostor k expanzi určitě je. Do budoucna uvažujeme o otevírání dalších prodejních center v oblastech, které považujeme za perspektivní a dosud námi nepokryté," řekl mluvčí Mountfieldu Václav Brom.

Nadchází čas akvizic a fúzí

Velkoobchodní řetězec Makro Cash & Carry, který má v ČR 12 prodejen a předloni mu mezi tuzemskými obchodníky patřilo první místo, letos výstavbu nových velkoobchodů nemá v plánu. Podle mluvčí Markéty Světlíkové je ale na tuzemském trhu ještě určitý prostor i pro expanzi velkoobchodníků. "Ale v jiném, menším formátu a s ještě vyšší specializací," upozornila.

Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků ze společnosti Incoma Research po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Loni již ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám