Hlavní obsah

Inspekce odhalila podvody řetězců při výprodejích

– ČESKÁ REPUBLIKA

Hypermarkety opět klamou spotřebitele při tradičních povánočních výprodejích, i když méně než loni. Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) už v několika řetězcích narazili na výrobky, jejichž reálná prodejní cena neodpovídala reklamní nabídce.

Článek

Obchodníci například špatně stanovili slevu, anebo ji nezapočítali při účtování nákupu. Za podobná porušení zákona jim hrozí až miliónová pokuta.

Zákon porušily některé řetězce ve Středočeském, Plzeňském a Karlovarském kraji. Na jeden z nich si inspektoři posvítili při silvestrovské kontrole velkoprodejny v Kolíně. "Výrobek, který se měl podle reklamy řetězce prodávat v akci za sníženou cenu 1100 korun, se prodával o 250 korun dráž," řekl Právu ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný s tím, že inspekce reagovala na stížnosti asi dvaceti spotřebitelů.

Jedním z přistižených obchodníků byl i hypermarket Tesco v Plzni, kde prodavači neposkytli inspektorům ČOI na jeden kontrolní nákup hrnců v hodnotě zhruba 2000 korun inzerovanou 30procentní slevu. Podle inspektorů ale u ostatních nákupů v řetězci sleva uplatněna byla.

Kontroly celý leden

Společnost Tesco chybu uznala. "V sortimentu nádobí máme zlevněno 2000 výrobků a toto byla naše jediná chyba, která vznikla tak, že v regálu nedopatřením zůstalo ležet zboží ze staré slevové akce," uvedla mluvčí řetězce Ivana Dubnová.

Přestože se první problémy již vyskytly, podle Pěkného je situace v letošních výprodejích zatím lepší než před rokem. Některé řetězce tehdy nabízely na reklamních letácích zlevněné výrobky, které ve skutečnosti vůbec nebyly v prodeji. "Zda se většina obchodníků skutečně polepšila se ukáže v průběhu ledna, kdy začnou slevy vrcholit," dodal Pěkný.

V kontrolách řetězců, které nyní zlevňují mnoho druhů zboží, a některé z nich až o sedmdesát procent, budou inspektoři ČOI pokračovat celý leden. Zúčastní se jich i pracovníci živnostenských úřadů.

Podle šéfa plzeňské ČOI Václava Havlíka inspektoři objevili minulý týden ve středu a ve čtvrtek nedostatky hned u celé třetiny zlevněného zboží.

Kontroly jsou podle něj velmi náročné. "Musíme procházet sklady. Kontrolujeme, jestli stará cena zlevněných výrobků byla skutečně před výprodejem platná, nebo jestli není vytvořena uměle vysoká jen proto, aby měl zákazník dojem, že zlevnění bylo výrazné," popsal práci inspektorů Havlík.

Obchodníci dostanou na změny čas

Prodejci se budou během ledna snažit některý sortiment zcela vyprodat v rámci svých tradičních kampaní. Od začátku února však zřejmě začne platit novela zákona o regulaci reklamy, kterou před Vánoci schválili poslanci. Ta řetězcům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by měly mít dostatek zboží na skladě, nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.

Novoroční výprodeje provázely před rokem velké problémy. Přestože některé obchodní řetězce již opět zákazníky klamaly, většina z nich je podle ČOI při inzerování slev opatrnější. Mnozí obchodníci začali v letácích upozorňujících na snížené ceny uvádět i údaje o množství zlevněného zboží.

"S většinou řetězců jsme se dohodli, aby inzerovaly ve svých letácích pouze zboží, kterého mají dostatek, nejméně desítky kusů," řekl Pěkný.

Inspekce chce dát podle svého ředitele obchodníkům měsíc až dva měsíce čas na to, aby se jim nová novela k výprodejům dostala do podvědomí. "Během ní jim pomůžeme vysvětlit, jaké jsou jejich nové povinnosti," uzavřel Pěkný.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám