Oba registry v Česku dohromady pokrývají přes 90 procent půjček od bank a leasingových firem a více než polovinu trhu se spotřebitelskými úvěry. Mezi uživateli nebankovního registru se příští rok zřejmě objeví i telekomunikační a energetické společnosti. Podle společnosti Czech Credit Bureau (CCB), která zmíněné registry spravuje, má jejich propojení výrazně snížit rizika členských firem při poskytování úvěrů a jejich následném splácení.

Pro člověka, který by například neplatil včas za plyn, by v budoucnu mohlo být nemožné třeba pořídit si mobilní telefon s paušálem či vzít si leasing na auto. Pokud by jej přesto získal, tak za zcela nevýhodných podmínek. K dochvilným a nepředluženým, a tedy méně rizikovým klientům by měli být poskytovatelé těchto služeb naopak vstřícnější.

Pojistka proti zadlužení

Většina odborníků soudí, že výměna informací mezi registry bude nejen službou pro firmy, ale i pro samotné zákazníky. Zrychlí totiž proces schvalování úvěru a současně neumožní lidem půjčovat si nad rámec svých možností.

"Přebíhání neseriózních klientů mezi poskytovateli finančních služeb v různých sektorech trhu bude značně ztíženo," řekl Právu výkonný ředitel společnosti CCB Petr Kučera s tím, že cílem firmy je vybudovat v Česku univerzální registr dlužníků.

Registr obsahuje pozitivní i negativní informace o fyzických i právnických osobách, které jsou ve splátkovém vztahu s některou z účastnických firem. Pozitivními se rozumí například počet sledovaných uzavřených leasingových či úvěrových obchodů, celková angažovanost, typy a počet úvěrových produktů, výše měsíčních splátek apod. Mezi negativní patří objem pohledávek či počet dní po splatnosti.

Bankovní registr CCB eviduje už přes 3,2 miliónu jmen dlužníků a zhruba osm miliónů záznamů o kontraktech, nebankovní asi 260 tisíc lidí a asi půl miliónu smluv.

Podle Kučery se však sdílení osobních dat mezi databázemi většiny dlužníků zatím nedotkne, protože k jejich zanesení a přesunu mezi registry musí finanční ústav teď získat souhlas klienta. Bankéři a další finančníci ale už několik měsíců při uzavírání smluv s klienty jejich souhlasy pilně sbírají.

Databáze informací o klientech jsou podle Kučery dobře zabezpečené. Vedle ústavů, které registry pod správou CCB využívají, se o svých záznamech mohou přesvědčit i samotní dlužníci, a to v Klientském centru v Praze v ulici Na Příkopě čp. 21. Za okamžitý výpis člověk zaplatí 200 korun, ve standardní době do třiceti dnů mu centrum odpoví (může i písemně) za stokorunový poplatek.

Počet uživatelů roste

Tento týden rozšířily počet uživatelů nebankovní databáze leasingové společnosti Renault Leasing CZ a D. S. Leasing. CCB navíc už jedná s dalšími deseti leasingovými a splátkovými společnostmi o jejich přistoupení do tohoto registru v prvním čtvrtletí 2006. Jeho zakládajícími členy jsou ČSOB Leasing, CAC Leasing, CCB - Finance, GE Money Multiservis, GE Money Auto, ŠkoFIN, Leasing České spořitelny a Autoleasing.

Vedle dvou registrů CCB existují v ČR další dvě významné databáze neplatičů - Centrální registr dlužníků, který shromažďuje údaje o neplatících firmách, a databáze sdružení Solus, která zachycuje neplatiče u splátkových a leasingových firem, některých bank a mobilních operátorů. V rámci této databáze má problémy dlužník, který nezaplatí tři účty nebo se zpozdí s placením o 90 dnů, u jména nového klienta se však varovný vykřičník může objevit už po dvou promeškaných splátkách. Ten pak zůstane v registru po dobu tří let. V nebankovním registru CCB visí negativní údaje o neplatiči dokonce ještě o rok déle.