Někdy se lidé při výběru a nákupu vánočního dárku netrefí do vkusu obdarovaného, jindy například u oblečení či obuvi neodhadnou jeho velikost. Ve většině prodejen řetězců, ale i kamenných a internetových prodejnách, pokud zákazníci přinesou zboží v originálním obalu, nepoškozené a mají prodejní paragon, nebývá výměna problém. Některé firmy ale při vracení požadují, aby například na textilních výrobcích zůstala originální visačka, byť s přeškrtnutou cenou.

"S dětmi jsme se špatně domluvili a na Štědrý den se nám pod stromečkem sešly dva ruční šlehače. Mám zkušenost, že v prodejnách obchodních řetězců lze bez problémů, pokud máte paragon, zboží vyměnit za jiné, případně vám vrátí i peníze," svěřila se Právu v prodejně Globusu paní Milena. "Peníze ale zpět nechceme a pořídíme si do domácnosti něco jiného, i když budeme muset třeba doplatit," dodala její dcera.

Většina obchodníků ale odmítá - pokud nejsou v originálním nerozbaleném obalu - měnit CD, DVD, audio- a videokazety a počítačové hry, protože může dojít po rozbalení k jejich zkopírování.

Nápor už přišel

"Hlavní vlna výměn nevhodných vánočních dárků už přišla. Nápor zákazníků na reklamační oddělení je nyní až třikrát vyšší než v běžné dny," řekla Právu mluvčí řetězce Tesco Jana Matoušková.

Do Teska lidé přicházejí vracet většinou textil a obuv, buď kvůli barvě, nebo velikosti. "Buď to chtějí vyměnit za jinou velikost, nebo jiné zboží," uvedla mluvčí s tím, že pokud zákazníci přinesou zboží v původním obalu a disponují dokladem o tom, že ho zakoupili v obchodě Tesco, snaží se jim firma zboží vyměnit nebo vrátit peníze. "Výjimkou je spodní prádlo a rozbalené CD disky nebo počítačové hry, u kterých hrozí možnost předchozího zkopírování," uvedla Matoušková

Na výměnu není vždy nárok

Podle současné právní úpravy ale na výměnu zboží nemají zákazníci automaticky nárok. Výjimku tvoří internetové obchody, kde je zákonná lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů ode dne doručení, a obchody uzavírané na dálku mimo pevnou provozovnu - kde je lhůta 7 dnů. V těchto případech zákazník nemusí uvádět důvod, proč od smlouvy odstupuje.

"Současná legislativa neukládá obchodníkovi povinnost zboží vyměnit, pokud nevykazuje závadu," sdělil Právu Radek Miňovský z České obchodní inspekce (ČOI). Řada prodejen sice tuto možnost nabízí, ale jedná se o nadstandardní službu zákazníkovi. Inspekce proto doporučuje nechat si možnost navrácení či výměny zboží se lhůtou zaznamenat do dokladu o koupi.

"Je-li zákazníkovi tato služba nabídnuta, rozhodně nesmí s výměnou otálet. Zboží je nutné vrátit čisté, úplné a nepoškozené, s dokladem o koupi," upozornil Miňovský.