Výběrové řízení proběhlo bez toho, aniž by mělo oporu v zákoně, to také někteří poslanci kritizovali.

Mýtné by se v ČR mělo začít vybírat od nákladních vozidel nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Pak by se výběr měl rozšířit i na vybrané silnice první třídy. Osobní vozy mají mýtné začít platit nejdříve v roce 2012.

Zákon předložila vláda, původně uvažovala o tom, že by se mýtné platila vozidla už od 7,5 tun. Výnos z mýtného by se při zpoplatnění kamiónů nad 12 tun měl pohybovat kolem pěti miliard korun ročně. Kolik budou kamióny za používání dálnice platit, rozhodne vláda.

Tendr o dodání systému vyhrála firmy Kapsch [celá zpráva], která zavedla systém výběru v Rakousku. Ostatní účastníci soutěž kritizují, nelíbí se jim, že byli ze soutěže vyřazeni pro nesplnění podmínek zadání. Jeden z uchazečů se dokonce s námitkami obrátí na Evropskou komisi.

Kapsch soutěž vyhrál poté, co nabídl vybudovat systém za 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Sdružení Autostrade nabídlo vybudování a provoz mýtného za 17,5 miliardy Kč a nejlevnější byla s 15 miliardami Kč Mytia.