V roce 2008 by se mělo zpoplatnění týkat i dalších silnic první třídy. Celkově by se tedy poplatky pro kamióny vybíraly na 2100 kilometrech dopravních komunikací.

"Ministerstvo dopravy vynaložilo skutečně maximální úsilí, abychom minimalizovali možnosti vzniku procesních nebo formálních pochybení výběrového řízení," řekl poslancům ve Sněmovně Šimonovský. Podle něj zvítězila nejlepší nabídka, která je "mercedesem mezi trabanty".

Úřad tři nabídky vyřadil, protože firmy prý nesplnily zadání. Všechny proti tomuto rozhodnutí protestují, jedna se obrátila na Evropskou komisi.

"Některým nabídkám chyběla požadovaná technická úroveň, měly například nedostatečnou odolnost proti rušení systému. Jinými nedostatky bylo chybějící povinné pojištění odpovědnosti či bankovní záruka," prohlásil o tendru Šimonovský.

Výhrady k mýtnému měli i sociální demokraté 

Proti tvrzení lidoveckého ministra se ohradili i někteří poslanci vládní ČSSD. "Máme tu čtyři firmy, kde v podstatě je vybrána firma Kapsch, která nabídla těch 18,5 miliard. Přitom dobře víme, že tím, kdo vytvořil ten rakouský systém, byla v podstatě firma Autostrade, která u nás chtěla toto provádět za 14, 7 mld., což je rozdíl tedy 3, 8 miliard korun," uvedl sociální demokrat Miroslav Máče. "Není pravda, že by byla vybrána lacinější firma, je vybrána třetí nejdražší firma," dodal vzápětí.

Své námitky vůči tendru na mýtné kamiónů vyjádřil i stínový ministr průmyslu a obchodu ODS Martin Říman. Podle něj příliš jasné, zda další nabídky propadly  kvůli formálním nedostatkům či nesplňovaly technické podmínky.

Tendru se účastnily čtyři firmy

Tři uchazeči byli ze soutěže vyloučeni, protože nevyhověli zadaným kritériím. Šlo o konsorcia vedená italskou Autostrade a společností A-Way a sdružení Mytia, jež zahrnuje firmy Damovo, Ascom, Fela a ABD Group.

Podle výběrové komise některé nabídky neměly požadovanou technickou úroveň. Jiným zase chybělo povinné pojištění odpovědnosti či bankovní záruka.