"Nejedná se o situaci, že by důvodem bylo neschválení Pendolin jako typu vlaků. Poslední souprava ale přijela pozdě, tak preventivně řešíme situaci, kdy by na změnu jízdního řádu 11. prosince neměly všechny za sebou předepsanou technicko-bezpečnostní zkoušku.

České dráhy si nesmí dovolit ohrozit vysoký standard vlaků kategorie Eurocity a proto organizačně zajišťujeme, aby v případě nutnosti byly v záloze odpovídající soupravy," potvrdil vznik krizového scénáře tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Absence posledních zkoušek u některých nových italských naklápěcích vlaků není jediným možným důvodem, proč by na některých spojích místo plánovaných pendolin vyjely klasické soupravy s lokomotivami v čele. Pendolina může zastavit i administrativní překážka v jednání s rakouskými železnicemi, jejichž souhlas je potřebný pro jízdu v úseku z Břeclavi do Vídně.

Rakousko povolení stále nedalo

ČD podle generálního ředitele Josefa Bazaly usilují o úspěšné završení jednání ještě do 11. prosince. Pokud by ale dopravce nakonec souhlas přeci jen neměl, budou místo pendolin jezdit do Vídně opět klasické soupravy. "Z hlediska cestujících je opravdu jednodušší, když pojede celou cestu souprava s lokomotivou, než aby cestující v Břeclavi museli přestupovat do náhradní soupravy na úsek do Vídně," dodal Šťáhlavský.

Negativním důsledkem nasazení klasických souprav s lokomotivami místo pendolin bude ale zpoždění vlaku. České dráhy nedisponují žádnou lokomotivou, která by na trati mezi Prahou a Břeclaví mohla jet rychlostí 160 kilometrů. Dosud používané lokomotivy pro maximální stošedesátikilometrovou koridorovou rychlost byly ze Slovenska. Náhradní vlaky tak pojedou maximální rychlostí, která je ale o dvacet kilometrů nižší, navíc nemají možnost naklápění. "Předpokládáme, že vlak z Prahy do Břeclavi nabere zpoždění patnáct až dvacet minut. České dráhy ale udělají vše pro to, aby taková situace nenastala," řekl mluvčí.

Vlajková loď ČD, kterou mají Pendolina představovat, se od počátku potýká s problémy. Měnil se dodavatel, za cenu deseti souprav jich nakonec železniční společnost obdržela jen sedm, navíc se zpožděním několika let. Aby to nebylo málo, doprovází vlaky technické problémy s jejich vlivem na zabezpečovací zařízení. Dokonce byla do značné míry uvolněna norma, která stanovila rozsah tolerovaných rušivých vlivů. Přesto se rozpoutala válka mezi odborníky, v nichž někteří dodnes považují vlaky za nebezpečné.