"Preferujeme samoregulaci před zákonnou regulací," vysvětlil na tiskové konferenci po jednání vlády ministr financí Bohuslav Sobotka. K zákonné regulaci v bankovním sektoru podle něho stát přistoupí jen v případě, že nebude možná cesta dohody s bankami.

"Chceme, aby banky jasně vyjádřily vůli, že se budou samoregulací v odvětví zabývat," řekl dále Sobotka.

Změny zákonů, se kterými ministerstvo financí počítá, by měly zahrnout například zákazy účtování poplatků za neuznanou reklamaci, rušení účtů, povinné přikládání sazebníků ke smlouvám, možnost odstoupení od smlouvy v případě nesouhlasu s novým ceníkem či vytvoření jednotné databáze sazebníků.

Nově by měl být zřízen institut finančního ombudsmana, který by měl na starosti spory klientů s bankami a vytvářel by pravidla pro vztahy klientů s finančními ústavy.

ČNB nesouhlasí

Ministerstvo financí za připravované kroky ve středu razantně zkritizovala Česká národní banka. Podle ní materiál neobsahuje žádné věcné a analyticky podložené argumenty, které by zpochybňovaly úroveň konkurence na bankovním trhu a ukazovaly na její nedostatečnost. ČNB je naopak přesvědčena o tom, že prokazatelně se zvyšující intenzita konkurence tuzemského bankovního trhu vede k postupnému zvyšování rozsahu nabízených služeb i jejich kvality. Podle banky navíc poměrně rozsáhlé legislativní úpravy s cílem vynutit si "lepší" chování bank vůči klientům nejsou tou správnou cestou k posílení konkurenceschopnosti na bankovním trhu. Sobotka s kritikou ČNB nesouhlasí, ale neodsuzuje ji.

Ministerstvo se chování bank začalo zabývat na jaře, kdy otázku otevřela družení pro ochranu spotřebitelů a Česká obchodní inspekce. Ministerstvo chtělo spolupracovat s Českou bankovní asociací, ta to ale odmítla. Poslalo bankám soubor otázek, z nichž chtělo zjistit, jak daleko jsou schopné v posílení práv klientů zajít.

Banky se brání tím, že jsou soukromé subjekty a mají právo mít ceny služeb podle svého rozhodnutí. Ministerstvo chce dosáhnout transparentnosti, aby měl klient možnost porovnat ceny úvěrů u všech bank, nenarážel na jiná pojmenování téhož apod. Lidé by také měli být v dostatečném předstihu informováni, když bude banka poplatky zvyšovat.

Podle Sobotky ale státní iniciativa směřující k vyšší ochraně klientů bank není v Evropě ojedinělá. K podobnému kroku přistoupila slovenská vláda. Ministr dodal, že samotná příprava opatření ze strany ministerstva financí již vyvolala pozitivní odezvu. Podle spotřebitelských organizací nyní banky kritiku berou vážněji. Banky zrušily některé kritizované poplatky a některé z nich přistoupily i ke zjednodušení své poplatkové politiky.