Mytia se tendru účastnila, podala nabídku s nejnižší cenou 15 miliard korun, komise ale podle neoficiálních informací vybrala firmu Kapsch, která zavedení mýtného nabídla za 22 miliard korun.

Mytia tvrdí, že výběrové řízení nebylo trasparentní. Komise měla například účastníkům sdělit své rozhodnutí. To ale neudělala. Účastníci tak neví, proč právě oni nebyli vybráni.

Komise dá doporučení vládě, která rozhodne. Ministerstvo se ale brání, že zveřejnilo a dále zveřejní všechna rozhodnutí striktně podle zákona.

Cena byla nejpodstatnější

Cena měla hrát při výběru vítěze 60procentní roli a komise vyřadila některé nižší nabídky pro formální nedostatky.

Nejvyšší cenu nabídlo v soutěži konsorcium A-Way a AŽD, 33,7 miliardy korun. Sdružení Autostrade nabídlo vybudování a provoz mýtného za 17,5 miliardy Kč a nejlevnější byla s 15 miliardami právě Mytia. Sdružení zahrnuje firmy Ascom Fela, Damovo a ABD Group. Německý T-Systems ze soutěže odstoupil, tvrdil, že podmínky, které si ministerstvo stanovilo, hlavně termín spuštění, jsou nereálné.

ÚOHS šetří zatím jen podnět. "Ke správnímu řízení úřad přistoupí teprve pokud získá indicii, že byl porušen zákon," řekl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa. Podle ustanovení zákona ale zahajuje antimonopolní úřad správní řízení ihned v případě takzvaného návrhu na přezkoumání řízení zadavatele. To je však spojeno s miliónovou kaucí, která propadá v případě, že se porušení zákona nepodaří prokázat.

V Česku se má mýtné od nákladních vozů nad 12 tun začít vybírat od roku 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy prvních tříd by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Stát by tak vybral do svého rozpočtu ročně osm až devět miliard korun.