Trend odsouvání vánočních nákupů k datu 24. prosince se projevuje i v zahraničí, uvedl manažer výzkumu trhu Unileveru Martin Jenčo. Při výběru dárků přitom není hlavním kritériem cena a spotřebitelé dávají přednost značkovým výrobkům. Významný vliv mívají akční nabídky a obal výrobku.

Mezi oblíbené dárky patří elektronika, počítače, mobilní telefony, videohry, kompaktní disky a filmy na DVD, roste také zájem o propracované značkové hračky. Stále se hodně kupují knihy a nezřídka se daruje oblečení. Každým šestý dárek je podle odhadů Unileveru z oblasti kosmetiky, stále populárnější jsou kosmetické balíčky. Nejlépe se o Vánocích prodávají parfémy, vody po holení, deodoranty a výrobky osobní péče. Svátky se významně podílejí na obratu některých kosmetických kategorií.

Spotřebitele lze podle vztahu k nakupování a Vánocům rozdělit do čtyři skupin, uvedl Jenčo. "Lovci perel" nakupují dárky celý rok a poslední vybírají už začátkem prosince. Mají o Vánoce velký zájem a rádi obdarovávají.

"Plánovači", kteří se dělí na poctivce a teoretiky, si přesně určí, co komu pořídí. Ale jen "plánovači poctivci" podle toho opravdu včas nakoupí, obvykle během října až prosince. Teoretici nákupy nechají spíš na polovinu až druhou třetinu prosince. Vánoce jsou pro plánovače spíše povinnost, kterou musejí splnit.

Poslední skupinu průzkum nazývá jako "zoufalce". Ti nakupují dárky na poslední chvíli, často den před Štědrým dnem a o Štědrém dnu, a tato činnost je pro ně nepříjemnou povinností. Nedostatek času, který dárkům věnují, nahrazují jejich cenou či množstvím. V této skupině velkou měrou převládají muži.

Unilever je jedním z nejvýznamnějších výrobců kosmetiky a potravin na světě.